2012: jaar van stabiliteit en vernieuwingen 2012

Arval2012 was een jaar van stabiliteit voor de activiteiten van Arval, ondersteund door haar aanwezigheid in de BRIT-landen. Het was ook het jaar van de lancering van One Arval: een strategisch transformatieprogramma voor het bedrijf met als één van de pijlers het leveren van diensten van ongeëvenaarde kwaliteit aan haar klanten en bestuurders.

In 2013 gaat binnen dit grootschalige programma een nieuw strategisch project van start, namelijk Arval Smart Experience waarvan de pilootfase in het voorjaar in Frankrijk gelanceerd wordt.

Ondanks de economische neergang in Europa, die gepaard gaat met een daling in de automobielindustrie, is Arval erin geslaagd op koers te blijven met een leasewagenpark van 688.734 voertuigen (d.i. een stijging van 0,3% ten opzichte van 2011).

“Desondanks de economische situatie zette Arval betere resultaten neer dan verwacht. Wanneer we hierop terugkijken, kunnen we stellen dat 2012 een jaar van uitdagingen was waaraan we het hoofd hebben kunnen bieden, dankzij onze vastberadenheid om te blijven groeien en onze inspanningen om de kwaliteit van onze dienstverlening naar de klanten te verbeteren,” aldus Philippe Bismut, CEO van Arval.

Stabiliteit ondersteund door BRIT-landen

De BRIT-landen blijven actief en beloftevol met een groei van om en bij de 20% (Brazilië 19%, India 20% en Turkije 18%).

Dit heeft bijgedragen tot het compenseren van de groeicijfers van het leasewagenpark in bepaalde Europese landen, hoewel de meeste onder hen erin geslaagd zijn de gevolgen van de Europese crisis te trotseren, bijvoorbeeld België (+20%), Roemenië (+17%), Luxemburg (+14%), Slowakije (+12%), de Tsjechische Republiek (+9%), Zwitserland (+3%) en Italië (+3%).

Dankzij haar remarketinginfrastructuren presteerde Arval ook dit jaar goed in de onrustige markt van de tweedehandswagens:

  • Arval MotorTrade, Arval’s internationale e-commerce platform waarop meer dan 10.000 autoverkopers ingeschreven zijn, genereerde in 2012 een verkoop van 7.800 voertuigen per maand.
  • Arval Trading, een dochteronderneming van Arval gespecialiseerd in exportdiensten en de doorverkoop van tweedehandswagens wereldwijd, koopt tweedehandsauto’s van Arval dochterondernemingen en verkoopt deze aan professionelen in 35 landen, waardoor ze bijdragen aan het optimaliseren van de doorverkoopwaarde van Arval’s voertuigen. In 2012 verkocht Arval Trading bijna 15.000 voertuigen, wat 31% meer is dan in 2011.

Arval België, meer dan 10% marktaandeel van de Belgische full-service leasemarkt

Het leasewagenpark van Arval België groeide tot 32.797 wagens (een stijging van 20,2% ten opzichte van 2011). “Dit is het derde opeenvolgende jaar waarin Arval beduidend beter presteert dan de rest van de Belgische full-service leasemarkt,” voegt Roberto Fonseca, sinds 1 januari 2013 General Manager van Arval België hieraan toe, “wat leidt tot een stijging van het marktaandeel van 7,4% naar 10,10% over dezelfde periode!” 2

Eind 2012 ondertekende Arval Belgium een “White Label” partnerschap met KIA en zijn ze vandaag verantwoordelijk zijn voor het beheer van het full-service leasing aanbod van KIA Lease.

One Arval, een strategisch programma op lange termijn dat innovatie aanstuurt ten behoeve van de klanten

In 2012 werd “One Arval” in het leven geroepen, een transversaal meerjarenprogramma bedoeld om methodes tussen landen op elkaar af te stemmen en praktijken voor een betere klantenservice te harmoniseren.

Afhankelijk van het land heeft dit geleid tot een reorganisatie van processen, teams en IT-platformen en een revisie van instrumenten waarbij de klant altijd centraal bleef staan.

Een voorbeeld hiervan is de verspreiding van het Account Team model waarbij alle operationele personen die op eenzelfde account werken, gegroepeerd worden rond een centraal aanspreekpunt voor elke klant. Op die manier kan het team haar acties coördineren om de snelheid en de efficiëntie te verbeteren.

In 2013 zullen er nieuwe ontwikkelingen in Arval’s recent opgerichte dochterondernemingen en voor KMO’s plaatsvinden

In 2013 zal Arval, parallel met het One Arval programma en de lancering van de Arval Smart Experience, haar nieuwe dochterondernemingen blijven ontwikkelen, met name in China waar de groep dit jaar haar eerste wagens zal leveren.

“Alle grote autofabrikanten zijn gevestigd in Azië en Arval’s vooruitzichten op middellange en lange termijn zien er veelbelovend uit”, verklaart Philippe Bismut. “Vijf jaar geleden begonnen we in India, een automobielmarkt met een uitstekende groei, en vorig jaar startten we onze activiteiten op in China. De potentiële markt is enorm en we zijn volop bezig met het uitbouwen van een langetermijnstrategie. Daar fullserviceleasing vandaag nagenoeg onbekend is in China, hebben we een aanzienlijk overtuigingswerk voor de boeg.”

Op dezelfde manier is het nastreven van groei in de KMO-markt in Frankrijk alsook in de meeste andere dochterondernemingen van de groep één van Arval’s belangrijkste doelstellingen voor 2013.