Test Volkswagen Polo: kleine broertjes worden groot

Met meer dan 14 miljoen verkochte exemplaren is de Volkswagen Polo een van de verkoopstoppers in de automobielwereld. En toch hing er steeds een schaduw over de Polo, eentje waar de zesde generatie van het model mee wil afrekenen.

Iedere jongen die opgroeide met een oudere broer kent het gevoel wel: elke ietwat fysieke krachtmeting, elk duel eindigt in een overwinning voor de oudste telg van het gezin. Omdat moeder natuur op die leeftijd immers wil dat wie ouder is, ook groter en fysiek beter is. Als auto’s emoties hadden, moet de Volkswagen Polo de afgelopen 42 jaar met precies dat gevoel naar de Golf hebben gekeken: groter, krachtiger, populairder, … tot nu. Meer dan ooit kan de Polo de strijd aangaan met zijn grotere broer. Eindelijk kunnen we dus zeggen: de Polo is volwassen geworden.

RIP driedeurs

En bij volwassen worden, hoort natuurlijk ook een groeispurt, iets dat zeer duidelijk is bij de Polo. De nieuwste telg uit Wolfsburg is maar liefst 70 mm breder en 81 mm langer (91 mm als je enkel naar de wielbasis kijkt) dan zijn voorganger. Dat resulteert ook in een grotere koffer, die nu 351 liter bagage slikt (+71l). Mooie cijfers, waarmee de nieuwe Polo meteen ook groter is dan een Golf IV (uit ’97). Verder volgt VW de trend van heel wat autoconstructeurs en maakt het de Polo enkel beschikbaar als vijfdeurs.

Voornaamste reden voor deze groeikuur is het MQB-platform (bekend van onder andere de Golf en de T-Roc in eigen stal, maar ook de Skoda Fabia en de Seat Ibiza), dat Volkswagen trouwens toelaat om heel wat rijhulpsystemen uit de ‘hogere’ modellen in de Polo te plaatsen. VW is niet de eerste constructeur die deze stap weet te zetten, maar het bewijst wel nogmaals dat de Polo steeds meer zijn voet naast de Golf begint te zetten. Zo zal de kleine VW voor het eerst standaard uitgerust zijn met Front Assist met automatische noodrem en voetgangersherkenning. Daarenboven kan je ook voor het eerst de Adaptive Cruise Control (zeer efficiënt en een verademing in de file), blinde hoekassistent, het digitale “Active Info” dashboard en Rear Traffic Alert aanvinken in de optielijst. Die lijst is trouwens weer op zijn Duits: uitgebreid, maar prijzig.

Met de groeten van Dr. Dre

En dat alles wordt gecombineerd in een wagen naar pure VW-stijl. Begrijp ons niet verkeerd, de nieuwe proporties van de Duitser geven de wagen zeker een meer dynamische look, maar verwacht geen grotesk uiterlijk vertoon van de Polo. Of je moet de speciale BEATS-versie (foto rechts en onder, nvdr.) bedoelen met gekleurde interieuraccenten, een sportstreep(je), Beats-logo’s en 300 watt sterke boxen van de Amerikaanse geluidsspecialist BEATS by Dr. Dre.

En ook in het kleurendepartement houdt VW het sober, sportieve rood- en oranjetinten uitgezonderd. Geen gifgroene of pink metal flake Polo dus (en als je het ons vraagt: maar goed ook). Ook ditmaal vloeide er met andere woorden een neutrale allemansvriend uit de tekenpen van de designstudio uit Wolfsburg.

Kleurtjes en knopjes

Een allemansvriend die wel mooi in elkaar past. Zo heeft de groeikuur van de Polo duidelijk zijn vruchten afgeworpen met een voor zijn segment royale binnenruimte tot gevolg. Zelfs bestuurders van een kleine twee meter hebben voldoende hoofdruimte en ook met de voorste stoelen in de verste stand is het mogelijk om passagiers met (weliswaar niet al te uit de kluiten gewassen) benen mee te nemen op de achterbank.

Daarenboven kan je de 14 buitenkleuren matchen met 8 kleuren binnenin de wagen, een leuke toevoeging van VW. Voeg daar de comfortabele zetels en mooie inrichting en je weet meteen: het is fijn vertoeven in de Polo. Daarenboven heeft Volkswagen voor heel wat zaken gezorgd om je aan boord mee te amuseren: een uitgebreid infotainmentsysteem en connectiviteit met Apple Car Play, Android Auto en de eigen We by Volkswagen-app.

Zwanenzang van koning diesel
Dat neutrale karakter geldt trouwens ook voor de rijprestaties van de Polo. Volkswagen voorziet bij de lancering drie motoren. Bij de diesels kiest VW pro forma voor een 1.6 liter turbo van 80 of 95 pk, maar gezien de huidige evoluties op de wagenmarkt zal die bitter weinig verkocht worden. In het benzinedepartement opteert VW dan weer enerzijds voor de één liter driecilinder benzine met 65 of 75 pk en manuele vijfbak, en anderzijds voor een 1.0 driepitter turbo benzine met manuele vijf- (voor de 95 pk-versie) of zesbak (115 pk). Voor de turbomotoren (de zwakste diesel uitgezonderd) kan je ook kiezen voor een DSG-automaat met zeven versnellingen. Daarenboven werkt VW volop aan een wagen op CNG (waarschijnlijk voor later dit najaar) en zitten er nog 1.5 en 2.0 liter turbobenzines in de pijplijn, viercilinders met respectievelijk 150 en 200 pk.

Die benzinemotoren werpen zich trouwens tijdens het rijden op als stille kracht op de achtergrond. Je moet ze al echt op hun staart trappen voor ze dat typische driecilindergeronk produceren. Comfort staat op de eerste plaats in de Polo, zowel in het motorendepartement als qua chassis. Maar laten we eerlijk zijn: verwacht je iets anders van de Wolfsburgers? VW heeft de Polo een rijdynamiek gegeven die perfect is voor haar doelpubliek. Wie het sportiever wil, koopt immers een Seat Ibiza.

Save the manuals

Mogen we tot slot nog een woordje consumentenadvies? Als je een Polo koopt, doe het dan met manuele versnellingsbak. Deze is niet alleen zuiniger (4.5 vs 4.7 liter/100 km op de 1.0 TSI), schoner (103 vs 107 gram CO2/km) en goedkoper dan de DSG, hij is vooral veel beter. We reden tijdens onze testrit in Hamburg met beide versies en de automaat presteerde zoals het weer: nogal druilerig. Vertrekken in de regen zorgde steevast voor gripverlies en het terugschakelen laat op zijn zachtst gezegd even op zich wachten.

Conclusie

Waarom de Polo de nieuwe Golf wordt, vroegen we onszelf af bij de aankondiging van deze Polo. Wel omdat hij op papier bijna alles heeft wat een Golf heeft én goedkoper is. En wat op papier stond, bleek ook in de werkelijkheid duidelijk: de nieuwe Polo behoort tot de top van het B-segment en komt serieus in het vaarwater van zijn grotere broer, te meer omdat hij er heel wat zaken mee deelt. Al zal de Polo natuurlijk nooit helemaal zijn voet naast de Golf zetten. En de dag dat ze tegen de Golf ‘de grote Polo’ zeggen, zal er wellicht nooit komen. Maar als de VW-broertjes binnenkort nog eens een broederlijk duel uitvechten, zal de Polo wel eens een wedstrijdje kunnen winnen.