Acerta: 10% meer bedrijfswagens

Vandaag rijdt 1 op 5 van de bedienden in België met een auto van het werk rond. Dat is een stijging van ruim 10 % ten opzichte van een jaar eerder. Toch stijgt het aantal werknemers die met de fiets naar het werk rijden tot 24,21 % en 13,8 % van de werknemers in ons land zweert zelfs exclusief bij de fiets. Dat blijkt uit de derde mobiliteitsbarometer van hr-dienstenverlener ACERTA.

In 2017 reed 19,5 % van de bedienden met een wagen van het werk. Dat is weer een stijging van 10,3 % tegenover 2016.

Opmerkelijk is dat de stijging bij de vrouwen met een bedrijfswagen 3 maal hoger is dan bij de mannen; zij hebben echter nog een belangrijke achterstand in te halen om op hetzelfde niveau te komen. Dirk Wijns, Director ACERTA Consult: “Het valt nog af te wachten wat de definitieve versie van het mobiliteitsbudget zal worden, maar dat de bedrijfswagen ter discussie staat, is een feit. De Regering wil in elk geval werknemers van de bedrijfswagen weglokken door het de werkgever mogelijk te maken in de plaats een gunstiger behandeld loon toe te kennen. Echter, zoals we vroeger al stelden, lijkt het ons weinig waarschijnlijk dat het ‘cash for car’-aanbod werknemers massaal zal verleiden om niet meer voor de firmawagen te kiezen.”

Andere conclusies

  • De populariteit van de fiets zette zich ook in 2017 verder door, met 24,21 % fietsende werknemers, een stijging met nog eens 8,2 %, bovenop de 13,1 % stijging die we in 2016 al noteerden.
  • Ook in de mobiliteitscombinaties blijft de fiets een belangrijke rol spelen: de combinatie auto en fiets blijft het populairst: 9,47 % gebruikt beide.
  • De wagen blijft met 76,66 % onze heilige koe die we exclusief (66,54 %) of in combinatie met andere vervoermiddelen (10,12 %) gebruiken. Maar de meer duurzame mobiliteitsformules knabbelen toch gestaag verder aan haar populariteit. Die zakte tussen 2016 en 2017 met -0,5 %.
  • 19,5 % van de bedienden kan met de bedrijfswagen naar het werk. Tegenover 2016 is dat wel weer +10,3 %.
  • Het openbaar vervoer kan in 2017 een mooie stijging voorleggen van +5,6 %, maar blijft met 7,42 % regelmatige gebruikers toch in de marge rijden.
  • In 2017 is de gemiddelde afstand tussen woonplaats en job met 2,5 % gestegen, van 18,5 naar net geen 19 km.