Adriano Gasbarro (Audi): “Wachten op de Q2”

Adriano Gasbarro

“Ik zou liegen mocht ik zeggen dat de bedrijven Dieselgate vergeten zijn”. Het zijn de woorden van Adriano Gasbarro, Fleet Manager van Audi, die zopas zijn eerste Autosalon in die functie heeft afgerond. Enkele uren voor het afsluiten van de hoogmis van de autosector hadden we een gesprek met hem.

Hoe beoordeelt u uw eerste Autosalon als Fleet Manager?

Adriano Gasbarro: Op de eerste twee eerder kalme dagen (voor iedereen) na, was het een geslaagde editie. Het is het ideale moment om te zaaien en later op het jaar te oogsten. Voor mij persoonlijk was het heel druk. Het Salon was de uitgelezen gelegenheid om met klanten en beslissingsnemers te praten die je normaal gezien zelden ziet. Om mijn persoonlijke prestaties in kaart te brengen, is het nog een beetje te vroeg. Toch ben ik er naar het einde toe in geslaagd om een deal van 80 voertuigen af te sluiten met een groot consultancybedrijf.

Heeft u uw stempel kunnen drukken?

AG: Onder de middag hebben we Fleet Lunches georganiseerd. Dit heeft me de kans gegeven om in contact te komen met mensen die ik nog niet (goed) ken, waaronder vertegenwoordigers van leasingmaatschappijen bijvoorbeeld. Die eerste ervaringen waren zeer positief!

D’Ieteren Group heeft het Group Fleet Solutions-principe in het leven geroepen. Verandert dit iets voor u persoonlijk?

AG: Niet echt! De Group Fleet Solutions-structuur is een feit maar zal zeker nog aangepast worden. Er komen key accounts om de bestaande portefeuilles te beheren. Verkopers zullen de markt afspeuren om ook de allerkleinste vloten aan te spreken. Ten slotte krijgen we er ook ‘animatoren’ om bij elke concessiehouder te peilen naar de behoeftes naar informatie en coaching. Dit zal het dealernetwerk nog professioneler maken. Binnen dit geheel moet de Fleet Manager erop toezien dat de targets gehaald worden. Hij (ik dus voor Audi) moet hiervoor het vlootbeleid van het merk ontwikkelen, de omstandigheden analyseren, een marketingstrategie uitwerken, enz.

De Fleet Manager zal dus zijn profiel als verkoper pur sang opzij moeten zetten?

AG: Neen, omdat we onze targets qua volume moeten halen. Maar het is waar dat we ons voornamelijk bezighouden met indirecte verkoop. Op zich is dit absoluut geen drama. In een vorig leven was ik District Manager bij zowel Skoda als Audi. Ik was er ook verantwoordelijk voor kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen. Ik moest mijn dealers motiveren en ervoor zorgen dat ze alle tools ter beschikking hadden om hun doelstellingen te bereiken. Dit komt min of meer neer op wat ik nu doe.

Tijdens het Autosalon werd er aangekondigd dat het eerste elektrische voertuig bij Audi Brussels zal geproduceerd worden. Heeft dit fantastische nieuws een rol gespeeld voor u?

AG: Niet onmiddellijk. Het is natuurlijk wel een gigantische boost voor het imago. We zijn ons ook bewust van de impact van full electric op een bepaald professioneel publiek. Wat mij betreft, mocht dit model iets vroeger gekomen zijn. Maar zo erg is het niet. We konden de Q7 e-tron reeds in voorverkoop aanbieden tijdens het Autosalon. Dankzij de beperkte CO2-uitstoot, zorgde dit voor vrij veel animo bij klanten die op zoek zijn naar een premiummerk.

Q7 e-tron

Begint e-tron zijn weg te vinden binnen de fleetmarkt?

AG: De Q7 e-tron is voor 90% een fleetverhaal (als het geen 100% is). De Q7 blijft in de eerste plaats een luxe SUV waarmee we ons op een nichemarkt begeven. De resultaten van de A3 e-tron zijn veelbelovend maar het kan nog beter. Ook het dealernetwerk begint er meer en meer op in te spelen. Ik geef toe dat we nog altijd niet aan de gewenste productie zitten. Qua productie is het eerder aan de flauwe kant. Dit voertuig is voornamelijk in trek op de Nederlandse markt, waar de financiële incentives bijzonder hoog liggen. Voor de Q7 e-tron zijn de mensen bereid om nog wat maanden te wachten op hun levering (n.v.d.r.: negen maanden om precies te zijn). Bij de A3 is dit helemaal niet het geval!

Mogen we ervan uitgaan dat Dieselgate definitief achter de rug is?

AG: Over het algemeen genomen wel, maar in de naverkoop voelen we nog steeds de naweeën. Dit aspect mag je totaal niet uit het oog verliezen. Het komt er nu op neer om de mensen gerust te stellen en duidelijke procedures vast te leggen voor de motoren in kwestie. Ik zou liegen mocht ik zeggen dat de bedrijven dit definitief een plaats gegeven hebben.

Het Autosalon is nu voorbij. Wat betekent dit voor u?

AG: Dat ik zo snel mogelijk de dagdagelijkse activiteiten moet oppikken. Dit houdt in dat ik opnieuw rond de tafel ga zitten om te onderhandelen met de constructeur en me zal focussen op de innovaties in ons gamma. Deze nieuwigheden zullen een belangrijke rol spelen in de fleetverkoop. Hierbij denk ik onder meer aan de facelift van de A3 en aan de komst van de Q2, onze kleine SUV. Ik heb al een keer mogen proeven van de Q2 in aanwezigheid van enkele verhuurders. Hun reactie was alvast zeer positief. Het is een voertuig waarmee we op personalisatie mikken zoals bij de A1. Ik denk bijvoorbeeld dat de Q2 in de smaak zal vallen bij consultancybedrijven, die verlekkerd zijn op premiummodellen. Voorlopig zijn de A3 Sportback en de A4 de populairste modellen.

DSC_0859-web