Aftrekbaarheid plug-ins: deze wagens halen de nieuwe drempel

UPDATE: de fiscaliteit rond de plug-in hybrides is sinds het verschijnen van dit artikel aangepast. De nieuwe lijst vindt u hier.

Zoals we u al eerder meegaven, zal de regering waarschijnlijk de minimumdrempel voor plug-in hybrides verlagen van 0.6 kWh naar 0.5 kWh en een maximale uitstoot van 50g CO2/km invoeren. Deze drempel zou gebruikt worden om vanaf 2020 de fiscale aftrekbaarheid en het VAA van deze wagens te berekenen.En een nieuwe drempel heeft natuurlijk gevolgen voor de plug-in hybrides. We hebben dan ook onze plug-in tabel een update gegeven.

Meteen blijkt dat er enkele nieuwe wagens beschouwd zullen worden als volwaardige plug-in hybride: de Audi A3 E-Tron, BMW 530e iPerformance, Hyundai Ioniq PHEV, Kia Niro PHEV, Kia Optima PHEV, Toyota Prius PHEV, Volkswagen Golf GTE, Volkswagen Passat GTE, Volvo V60, Volvo V90 en Volvo S90 bovenop de Mitsubishi Outlander, Audi Q7 e-tron en Kia Optima SW.

PHEVs met meer dan 50g/km CO2-uitstoot, moeten vanaf 1/1/2020 dan weer sowieso de CO2-waarde van de niet-hybride versie van het overeenstemmende model in de nieuwe aftrekformule en in de VAA-formule gebruiken, ook al is hun ratio groter dan 0,5. Dit is het geval bij de Porsche Panamera (56 g/km) en de Range Rover Sport PHEV (64g/km).

Noteer wel dat er nog een aantal zaken kunnen veranderen. Het wetsontwerp wordt deze week besproken en gestemd in o.a. de Commissie Financiën en de week nadien in de Kamer. Publicatie in het Belgisch Staatsblad en toepassing van de wet zijn voorzien voor 1/1/2018. Tot dan kunnen er dus aanpassingen komen.

Daarenboven zullen wagens die verkocht worden voor 1 januari 2018 hun eigenlijke CO2-uitstoot behouden voor de berekening van de fiscale aftrekbaarheid en het VAA (een aankoopbon gedateerd voor die datum is voldoende). Hun CO2 zal dus niet met 2,5 vermenigvuldigd worden of vervangen worden door die van hun variant met verbrandingsmotor als ze de drempel niet halen en wordt gewoon in de formule 120% – (0,5% X 0.95x CO2/km) voor hybride benzine of 120% – (0,5% X CO2/km) voor hybride diesel ingevoerd.

De kleine lettertjes

Deze berekening is natuurlijk slechts een simulatie van een wet die nog niet gestemd is. Zo hebben we op dit moment nog geen zekerheid over of de wetgever het leeg- dan wel het rijklaargewicht zal nemen als referentie om de vereiste batterijcapaciteit te berekenen. In deze tabel gaan we uit van het gewicht dat de constructeur meegeeft in de persmap van het model. Bij Volvo kregen we twee gewichten en opteerden we voor het rijklaar gewicht verkregen van de persverantwoordelijke.