Alain Peers is FLEET Manager of the Year 2018

Alain Peers werd door de lezers van het magazine FLEET verkozen tot FLEET Manager of the Year 2018. Hij maakt voortaan deel uit van het selecte clubje dat twee keer de titel wegkaapte. Alleen Kris Verleye (toen nog BMW), Paul Gestels (Opel) en Hadelin d’Hoop (Volvo) deden het hem voor. Volvo wordt nu trouwens absoluut recordhouder. Sinds de eerste verkiezing in 1996 is het al de zevende keer dat de fleet manager van het Zweedse merk de trofee mee naar huis neemt!

Wat was voor u de belangrijkste trend en/of gebeurtenis in de automobiel en/of fleetsector het afgelopen jaar?

We zien de geleidelijke overstap van diesel naar benzine maar dan voornamelijk in de privésector en nog niet zozeer in de fleetsector. Gezien deze switch zijn onze plug-in-hybridemodellen zoals de XC90 T8, S en V90 T8 en onze nieuwste XC60 T8 een perfecte overgang van diesel naar benzine/electromotor. Maar helaas heeft onze regering ons hier niet gevolgd en doet men de mensen twijfelen of een plug-in hybride wel de juiste keuze is voor de komende jaren. Dat gaat regelrecht in tegen de ambitie naar een verregaande elektrificatie tegen 2025, waarbij plug-in hybrides een noodzakelijke tussenstap zijn.

Wat was voor u de belangrijkste trend en/of gebeurtenis in de wereld het afgelopen jaar? (niet-automobiel)

De dagelijkse strijd van President Trump tegen de rest van de wereld. Het blijft een boeiend tafereel om hem dagelijks wild om zich heen te zien slaan.

Naar welk nieuw model binnen uw gamma kijkt u het meest uit in 2018 of van welk bestaand model verwacht u het meest op fleetvlak?

De nieuwe Volvo XC40 is vanaf heden ons nieuw paradepaardje en bovendien exclusief in onze fabriek in Gent gebouwd. Volvo’s eerste compacte SUV heeft net als zijn grotere broer, de XC60, heel wat troeven in hand om een schot in de roos te worden: aantrekkelijke looks, een ruim interieur en kwalitatieve afwerking, en een comfortabel en veilig rijgedrag.

Stel: een klant moet vandaag een keuze maken qua motorisatie voor zijn wagenpark voor de komende vier jaar. Welke raad zou u hem geven?

De cruciale vraag blijft het aantal kilometers die jaarlijks zal afgelegd worden. Aan de hand van dit antwoord moet er voor benzine of diesel gekozen worden. Op de langere termijn hebben wij als merk een duidelijk engagement gemaakt: vanaf 2019 alleen nog elektrische en hybride modellen. Tegen 2025 is de ambitie om wereldwijd 1 miljoen elektrische voertuigen te verkopen.