Alfa Romeo Stelvio: de Giulia break?

De Giulia wordt algemeen aanzien als het model dat de wederopstanding van Alfa Romeo moet inluiden. De SUV Stelvio kan echter evengoed uitgroeien tot het kloppend hart van deze verrijzenis. Voor Alfa Romeo zijn het de eerste, maar zeer geslaagde stapjes in dit segment.

En daar is hij dan: de Alfa Romeo Stelvio! De lancering in België is volgens FCA Europe voorzien voor 25 maart. FCA België heeft het eerder over begin april. Het maakt allemaal weinig verschil uit. We hebben er uiteindelijk meer dan 100 jaar moeten op wachten. Het zal dus op die paar dagen niet aankomen.

Het lange wachten zal eindelijk beloond worden, want bij het ontdekken van deze SUV was het Alfa-DNA onmiddellijk zichtbaar. Het design is in grote lijnen geïnspireerd op de fantastische lijnen van de Giulia, hoewel de Stelvio meer body uitstraalt en een meer uitgesproken voorkant heeft. De Stelvio beschikt bovendien over een hogere bodemvrijheid (7 cm), waarbij de SUV gebruik maakt van het nieuwe platform, dat onder de naam Giorgio door het leven gaat.

2.2 diesel… en dat is het

Het natuurpark van de Stelvio was het toneel voor de eerste testritten met dit voertuig dat dezelfde naam draagt. We zeggen er meteen bij dat we om organisatorische redenen enkel met de 2.2 diesel konden testen. Deze 2.2 van 210 pk (127 g CO2/km) krijgt het gezelschap van de 2.0 Turbo benzinemotor en 280 pk. In afwachting van de uitvoeringen in 180 pk diesel en 200 pk benzine (die iets later dit jaar verwacht worden), wordt deze 2.2 diesel als basismodel naar voor geschoven door Alfa. Wat niet wil zeggen dat dit model de tweede viool zal spelen!

Deze Stelvio beschikt over meer dan voldoende troeven om bij de trouwe en vooral talrijke SUV-klandizie in de smaak te vallen, zelfs in dieseluitvoering. Zijn prijs verraadt alvast welk soort publiek de Stelvio wil aanspreken: vanaf 46.950 euro (inclusief btw) voor de Belgische markt. Een aanzienlijk pak geld voor een voertuig dat nog alles moet bewijzen. Toch kost hij minder in vergelijking met voertuigen met een gelijkaardig uitrustingsniveau, zoals de Audi Q5, de Mercedes GLC of de BMW X3. Enkel de Jaguar F-Pace en de Porsche Macan (volgens Alfa dé rechtstreekse concurrent) spelen op prijsvlak nog in een andere competitie.

Voor elk wat wils

Niet enkel de prijs weegt minder door, maar het voertuig zelf ook dankzij het gebruik van aluminium voor de motor, de ophanging, het achterste gedeelte, de motorkap en de remschoenen. De aandrijfas is gemaakt van carbon. Met zijn 1.660 kg weegt de Stelvio dus tot 185 kg minder dan zijn onmiddellijke concurrenten. De SUV doet beroep op de 2.2 dieselmotor van 210 pk van de Giulia Veloce (dit geldt overigens ook voor de benzinemotor van 280 pk). Voor de automatische ZF-versnellingsbak en de Q4 vierwielaandrijving haalde de Stelvio ook al de mosterd bij diezelfde Giulia.

 

In normale omstandigheden maakt de Stelvio gebruik van achterwielaandrijving. Indien nodig wordt maximaal 50% van het koppel overgebracht op de voorste as. Het is precies daarom dat de Stelvio zo interessant is (met name op besneeuwde ondergrond). Van zodra het voertuig begint te slippen bij het opnieuw optrekken in de bocht, zal de Stelvio, in tegenstelling tot de concurrentie, niet slippen met de neus van het voertuig maar via de aandrijving achteraan. De chauffeur blijft het voertuig met andere woorden meester.

De angsthazen hoeven zich dus geen zorgen te maken: dit fenomeen is licht en makkelijk onder controle te houden. Als u dit gevoel dan toch niet wil meemaken, volstaat het om over te schakelen in normale modus, of in de zogenaamde ‘Advanced Efficiency’. Op die manier worden alle neveneffecten weggewerkt. Om maar te zeggen dat iedereen aan zijn trekken komt…

Het is natuurlijk plezierig om in de sneeuw te rijden, maar deze Alfa Romeo Stelvio biedt evenveel rijplezier op een droog wegdek dankzij de krachtige, maar soms iets te lichte stuurbekrachtiging. De Stelvio laat het zich allemaal welgevallen en deinst er niet voor terug om zich eens goed te laten gaan in de bochten, zonder al te veel overhellen.

De intelligentie van de ZF…

Van zodra de hoogste toerentallen worden aangesproken, sputtert deze diesel soms een beetje tegen, zonder dat dit voor ongewenste geluiden zorgt in de bestuurdersomgeving. Deze 2.2 diesel van 210 pk beschikt over een koppel van 470 Nm, waarmee hij deze Stelvio vlotjes over de wegen loodst, ongeacht het reliëf.

We kunnen ook niet voorbij aan de automatische ZF van acht versnellingen. Die weet perfect in te spelen op de verwachtingen van de bestuurder: ongelooflijk vinnig in ‘Dynamic’-modus en de rust zelve in de normale modus… Verbluffend! De versnellingsbak kan bovendien ook manueel bediend worden aan de hand van de fraaie bedieningsknoppen aan het stuur.

De Stelvio weegt 125 kg meer dan de Giulia en is uiteraard ook hoger. Toch moet hij totaal niet aan dynamiek inboeten. En toch hadden we ons de Stelvio iets vloeiender voorgesteld (in vergelijking met de Giulia). Bij lage snelheden is er duidelijk sprake van trillingen. Niet dat het overheersend is… De gestuurde schokdempers, die later dit jaar verwacht worden, zouden komaf moeten maken met dit fenomeen. Het is alleen jammer dat Alfa Romeo, in tegenstelling tot de Duitse concurrenten, niet gekozen heeft voor een luchtgeveerde ophanging.

Details die het verschil niet maken…

U heeft het ongetwijfeld al gemerkt dat de Stelvio grotendeels is gebaseerd op de Giulia. Dit is ook het geval voor het interieur. Hoewel de stoel 19 cm hoger staat, is de inrichting voor de rest een copy/paste van de berline-uitvoering van de Alfa: centrale display (verkrijgbaar in 6,5 en 8,8”), instrumentenbord, meters en het fraaie stuur die plaats biedt aan de startknop, Ferrari-style.

Maar net als de Giulia stelt de Stelvio teleur op het vlak van infotainment: de Bluetooth is de enige tool die in verbinding staat met de smartphone. Ga dus vooral niet op zoek naar Apple Carplay, noch Android Auto, noch wi-fi switch… Daar is geen spoor van te bekennen in de Stelvio.

De nieuwkomer maakt één en ander goed door zijn ruim interieur. Zelfs achteraan is er plaats voor twee flink uit de kluiten gewassen mensen. Niet dat we ons in een limousine moeten wanen. In het midden is het zelfs een beetje oncomfortabel. De concurrentie doet echter nauwelijks beter.

Aan de hand van de handvaten ter hoogte van de zitbank of vlak aan de kofferopening, kunnen de achterste zetels neergeklapt worden voor 1/3 of 2/3. Het resultaat is een zo goed als vlakke laadvloer. Vlakker dan de Giulia! De koffer gaat open aan de hand van de standaard ingebouwde elektrische hendel. Met een volume van 525 liter, bevindt de Stelvio zich in de middenmoot van zijn segment. Binnenin de kofferruimte zal men de ogen toch even moeten sluiten voor de weinig fraaie plastic elementen…

Conclusie

Alfa Romeo is geslaagd in zijn missie: uitpakken met een premium-SUV die onmiddellijk zal inslaan. De Stelvio is allesbehalve conventioneel, wat zowel zijn positieve als zijn negatieve kanten heeft. Dat is precies de reden waarom hij bij ons in de smaak valt. En hij zal ook bij de SUV-klant in de smaak vallen. Bij Alfa Romeo wordt er in de wandelgangen verteld dat een SUV-klant niet noodzakelijk een merkgebonden klant is. Dit valt nog even af te wachten … De Stelvio mag zich evenwel opmaken voor een rooskleurige toekomst!