Autosalon 2017: paleis 11 is ‘D’Ieterenland’

Porsche verwent het Brusselse publiek met een Belgische première, die van de nieuwe Panamera 4 E-Hybrid. Met zijn 462 pk ultrasportief maar dankzij de hybride aandrijving ook milieuvriendelijk.

Bij Audi zullen de nieuwe Q5 en de A4 Avant g-tron stevig uit de hoek moeten komen om de A5 Sportback uit de schijnwerpers te houden. Deze is maar liefst 22% zuiniger dan voorheen. De nieuwe A5 staat op het MLB-platform (van de A4) maar werd 4 cm langer, wat achteraan voor meer beenruimte moet zorgen. De 2.0 TDI Ultra is ongetwijfeld het sterkste wapen van deze A5 om stevig weerwerk te bieden op de fleetmarkt. Andere motoren zijn de 2.0 TFSI van 190 pk, de 2.0 TFSI van 252 pk en nog een 3.0 TDI. Audi belooft over het hele gamma een minderverbruik van 22%.

Ook de nieuwe Q5 zal van de partij zijn. Hij verliest 90 kg en wordt 3 cm langer. Qua aandrijving spelen zijn TDI-motoren de hoofdrol met vermogens tussen 150 en 286 pk.

De Skoda Octavia is bij de plastisch chirurg op bezoek geweest. Hij krijgt een nieuwe neus en een technologische update, onder andere wat betreft de veiligheid en infotainment. Het Tsjechische merk pakt ook voor het eerst uit met een SUV: de Kodiaq. De 4,7 meter lange debutant kan door vijf verschillende motoren voortgestuwd worden, variërend van 125 tot 190 pk.

Aan de andere kant van het paleis stelt SEAT de Leon voor, die ook al een facelift kreeg. Hij zal de Ateca gezelschap houden. De Leon valt onder meer op door zijn iets grotere grille. Onder de motorkap gaat een 1.0 TSI schuil, een driecilinder turbobenzinemotor van 115 pk. Het vermogen van de 1.6 TDI stijgt van 110 naar 115 pk… SEAT introduceert ook het multimediasysteem Easy Connect, zijn achtduims scherm is compatibel met Android Auto, Apple CarPlay en MirrorLink.

Bij Volkswagen heeft de Golf een verjongingskuur ondergaan, die zowel in het interieur (Virtual Cockpit) als onder de motorkap tot uiting komt. De nieuwe 1.5 viercilinder benzinemotor heeft een turbo met variabele geometrie en cilinders die kunnen gedesactiveerd worden bij lagere belasting. Ook de veiligheidsuitrusting krijgt een upgrade.

Er is ook nieuws te melden over de e-Golf: de autonomie is gestegen naar 300 km. Het vermogen stijgt met 24 pk tot 139 pk en het koppel gaat van 270 naar 290 Nm. Daarmee haalt hij een topsnelheid van 150 km/u. Ook de batterijen krijgen een boost van 35,8 kWh, daardoor heeft de elektrische Golf nu een autonomie van 300 km.