Belgische fiscus rijdt zich vast in elektrische wagen

2010. De eerste elektrische voertuigen (EV’s) vinden hun weg in de leasingvloot van Athlon Car Lease. Gezien de relatieve nieuwheid van het product wist de Belgische fiscus zich toen niet goed raad met de inschrijvingstax (BIV) op deze voertuigen en besliste toen om het laagste tarief van 61,50 euro toe te passen. In vergelijking met andere Europese landen als Frankrijk en Luxemburg waar de fiscus tot 7000 euro positieve interventie toekende aan deze nieuwe technologie, was dit in ons land een weinig doordachte peulschil om elektrisch rijden aan te moedigen.

Nu 3 jaar later bewijst de Belgische fiscus nog maar eens dat ze niet echt wakker ligt van elektrisch rijden. Athlon Car Lease schreef onlangs een Nissan Leaf, een 100% elektrische wagen en een referentie in zijn klasse, in en stelde tot haar eigen verbazing vast dat de fiscus hier niet het tarief van 61,50 euro BIV hanteerde maar wel het dubbele: Athlon kreeg een factuur voor 123 euro. De reden? Nissan had plichtsgetrouw vermeld dat de wagen een vermogen heeft van 80kw. De fiscus keek niet verder dan dit getal en paste de regels voor benzine- en dieselwagens op de elektrische wagen toe. Weg fiscaal voordeel, weg aanmoedigingsmaatregel, weg vooruitziendheid.

Voor Pieter Goossens, MarCom & Innovation Manager bij Athlon Car Lease is het duidelijk:
“ De Belgische fiscus begaat hier een grote flater. Om elektrisch rijden ingeburgerd te krijgen zijn aanmoedigingsmaatregelen een noodzaak. Een leaserijder die bewust kiest om zijn vervuilende diesel- of benzinemotor in te ruilen voor een milieuvriendelijke elektrische wagen zou hiervoor beloond moeten worden. Anders zal elektrisch rijden in België nooit ingang vinden bij het grote publiek.” Onmogelijk na te gaan of de Belgische fiscus door onwetendheid, incompetentie of dan toch een compleet gebrek aan toekomstvisie handelde, maar de feiten zijn wat ze zijn. De fiscus kwam niet terug op de factuur.

In Nederland waar de overheid elektrisch rijden wel actief aanmoedigt, zie je dit ook aan de verkoopcijfers. Bij Athlon Car Lease Nederland vonden dit jaar al honderden elektrische of hybridewagens een nieuwe eigenaar. Een groot verschil met de Belgische markt. In 2012 zette Athlon België nog 90 elektrische wagens op de baan. In 2013 zit de leasingmaatschappij nog slechts aan 15 nieuwe inschrijvingen. Dit cijfer is grotendeels het resultaat van het partnership van Athlon met het Amerikaanse Tesla waarbij bedrijven konden intekenen op een pre-bestelling die Athlon plaatste van de gegeerde Model S.

Blijkt dat de Vlaamse regering op dit vlak de betere leerling van de klas is. Zij moedigt nieuwe en groene technologieën wel aan. Sinds de hervorming van de BIV, sinds kort een regionale materie, garandeert de Vlaamse regering zwart op wit dat op EV’s geen BIV verschuldigd is. Spijtig genoeg maakt de overheid een uitzondering voor de leasingsector en gelden hier nog steeds de oude regels. “Weinig vooruitziend”, zegt Pieter Goossens van Athlon Car Lease, “De overheid mist hier een cruciale stap in het verhaal en de ultieme kans om elektrisch rijden in België op de kaart te zetten. Het wordt tijd dat de overheid over de grenzen heenkijkt.”

Nog een diesel iemand?