Benzine of diesel? KBC Autolease helpt klanten beslissen!

essence-ou-diesel

In 2016 helpt KBC Autolease zijn klanten extra bij het samenstellen van een wagenpark met de juiste verhouding tussen diesel en benzine. Het bedrijf biedt bovendien veertig leasemodellen aan tegen dezelfde total cost of ownership voor de benzine- en de dieselversie.

Milieuvriendelijk en kostenefficiënt wagenpark

Vanaf 2016 stijgen de accijnzen op diesel en dalen die op benzine. Het prijsverschil tussen beide brandstoffen wordt op termijn miniem. Voor wie vaak thuis werkt of bewust minder kilometers aflegt, is een benzinemotor de beste optie. Wie meer de weg op moet, kiest een dieselwagen. De keuze is niet gemakkelijk – zeker niet voor bedrijven met een wagenpark. Daarom biedt KBC Autolease hen vanaf 2016 extra begeleiding.

Wat telt, is de nettokost of total cost of ownership (TCO). Wie een wagen leaset, mag niet alleen op de (lease)prijs letten. Hij moet ook rekening houden met variabele fiscale aftrekbaarheid, btw en CO2-solidariteitsbijdrage. Bij die berekening ondersteunt KBC Autolease zijn klanten met een tool die de vergelijking tussen diesel- en benzinemodellen geeft. Zo kiezen ze voor een prijsbewust én verantwoord wagenpark. KBC Autolease geeft niet alleen begeleiding, het bedrijf biedt zijn klanten in 2016 ook veertig courante leasemodellen tegen eenzelfde TCO voor diesel én benzine.

Diesel? Niét zo zuinig, niét zo duurzaam

Op de Belgische wegen rijden overwegend dieselwagens. Ze zouden zuiniger en milieuvriendelijker zijn. Maar dat klopt niet altijd, tonen verschillende studies aan. De hoge(re) prijs voor benzine strooit zand in de ogen. Want om optimaal rendement uit een moderne dieselwagen te halen, moet u regelmatig tot drie kwartier op de snelweg rijden. Dan pas bewijst de roetfilter zijn nut en verbruikt u minder. Een andere mythe is dat dieselmotoren langer meegaan. Terwijl een moderne benzinemotor zijn eenvoudige bouw net vóór heeft op de complexere dieselversie. Een VAB-studie bewees bovendien dat dieselwagens niet zo zuinig en CO2-vriendelijk zijn als de constructeurs beweren.