BMW Centrauto: concessiehouder wordt mobility provider

Centrauto-web

“Die nummer 1 plaats zien we als een beloning van onze visie en investeringen … maar we willen verder gaan”, steekt Alex Geurts van wal. Hij ziet de rol van Centrauto evolueren naar die van heus mobiliteitscentrum.

Alex Geurts: “Wat zijn momenteel de twee belangrijke maatschappelijke issues? Veiligheid en mobiliteit. Niet onze zaak als autodealer? Wij vinden van wel. Daarom bieden wij bijvoorbeeld een rijopleiding aan in samenwerking met een rijschool. In de eerste plaats om jonge chauffeurs aan een rijbewijs te helpen maar ook om ze veiliger en zuiniger te leren rijden.”

In diezelfde filosofie biedt Centrauto ook mobiliteitsdiensten aan. Bijvoorbeeld korte termijn verhuur voor de klant met een elektrische wagen die een ander type voertuig nodig heeft om op vakantie te gaan. Centrauto heeft ook zijn eigen VIP shuttleservice: CenShuttle. Zo is het perfect mogelijk om je auto achter te laten bij Centrauto en je vervolgens naar de luchthaven in Zaventem te laten rijden. Ondertussen wordt je auto gereinigd of kunnen zelfs kleine carrosserieherstellingen uitgevoerd worden. Ook andere vormen van mobiliteit worden aangeboden. Zo staan er gratis elektrische plooifietsen ter beschikking die klanten kunnen gebruiken terwijl hun auto een onderhoud krijgt. Maar het summum van alternatieve mobiliteit  – en dat is toch du jamais vu bij een autodealer – is CenHeli, een helikopterservice.

“Dat klinkt natuurlijk behoorlijk spectaculair”, zegt Alex Geurts. Maar als je er goed over nadenkt, is dat idee niet zo gek. We werken met democratische prijzen en sommige klanten hebben geen tijd om drie uur in de file te staan als ze ergens op een half uur geraken met een helikopter. In steeds meer gevallen is het niet meer van ergens te laat komen maar is er een verkeersinfarct en geraak je er helemaal niet meer. Dan bieden wij een oplossing.”

Centrauto-17-web

Altruïsme of clever business?

Centrauto vraagt voor al deze diensten wel een vergoeding maar volgens Alex Geurts is het niet echt de bedoeling om er geld mee te verdienen. Dat klinkt iets te altruïstisch voor een succesvol bedrijfsleider als Alex Geurts. Er is vast wel een “hidden agenda”?

Philippe van der Brempt: “Er is geen hidden agenda. Dit is volgens ons de nieuwe manier van klantenbinding. Je biedt extra diensten aan en ondertussen komen de mensen – ook potentiële klanten – naar je concessie. Je geeft ze de BMW-beleving, ze maken kennis met je producten.

Alex Geurts: “In de sector van de autodistributie zie je een pendelbeweging. Eerst lag de focus volledig op service, vervolgens werd er met kortingen op de prijs gefocust. Ik denk dat de slinger nu terug richting service gaat. Er zijn de afgelopen jaren concessies verdwenen omdat ze niet voldoende rendement haalden. Het is niet aan mij om te oordelen over het hoe en waarom maar ik weet wel dat we bij Centrauto een visie hebben die er ook in de toekomst voor zal zorgen dat we het goed doen.”