BMW, Daimler, Ford, Audi en Porsche plannen een joint venture voor supersnel laden in Europa

borne-de-rechargeBMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen-groep met Audi en Porsche hebben een memorandum van overeenstemming getekend om het krachtigste oplaadnetwerk in Europa te creëren.
Doelstelling is om een aanzienlijk aantal stations te bouwen en er zo voor te zorgen dat zuiver elektrische voertuigen ook lange afstanden kunnen afleggen. Dat zal een belangrijke stap zijn in de evolutie van de elektrische auto naar de massamarkt.

400 in 2017, duizenden in 2020

Het geplande supersnelle oplaadnetwerk met vermogens tot 350 kW zal aanzienlijk sneller zijn dan de krachtigste oplaadsystemen die momenteel in gebruik zijn. De start is voorzien in 2017, met een initieel geplande doelstelling van ongeveer 400 sites in Europa.

Tegen 2020 zouden de klanten toegang moeten hebben tot duizenden laadpunten met hoog vermogen. Het doel is om lange afstanden mogelijk te maken dankzij publieke oplaadstations langs de belangrijkste snelwegen en verkeersassen, wat voor de meeste bestuurders van zuiver elektrische voertuigen vandaag nog niet haalbaar is. Men verwacht dat het opladen op termijn even comfortabel wordt als tanken aan een klassiek tankstation.

Merkonafhankelijk

Het netwerk zal gebaseerd zijn op de uniforme CCS-technologie (Combined Charging System). De geplande oplaadinfrastructuur breidt de bestaande technische norm voor wisselstroom- en gelijkstroomladen voor elektrische voertuigen uit naar een hoger vermogensniveau voor gelijkstroomladen, met tot 350 kW.

Zuiver elektrische voertuigen die ontwikkeld zijn om dat volledige vermogen van de oplaadstations te ontvangen, kunnen merkonafhankelijk opladen in een fractie van de tijd die vandaag nodig is.

Het netwerk is bedoeld om alle met CCS-technologie uitgeruste voertuigen te bedienen en zo de drempel voor elektrische voertuigen in Europa te verlagen.