Brandstofverbruik: Masternaut verzamelt reële cijfers in databank

carbu masternautMasternaut, leverancier van telematica-oplossingen, ontwikkelt de eerste database waarin alle reële cijfers van alle toeleveranciers gegroepeerd worden, voor zover die betrekking hebben op het brandstofverbruik. Het doel van deze database is om de vlootbeheerders een tool aan te reiken met correcte cijfergegevens. Dit moet hen ook helpen om de kosten beter te beheersen. Masternaut beschikt over een gepatenteerde technologie waarmee de gebruiker in real time toegang heeft tot de variabele gegevens van de voertuigen (brandstofverbruik, waarschuwingen m.b.t. diagnostiek, afgelegde afstand, enz…). Deze gegevens worden doorgestuurd naar het beveiligde platform van Masternaut, waar ze behandeld en geanalyseerd worden.

Deze aankondiging van Masternaut komt er na de publicatie van een rapport van Transport & Environment, waaruit blijkt dat er een toenemend verschil is tussen de uitgevoerde tests en het reële brandstofverbruik en CO2-uitstoot.

Het rapport toont aan dat het verschil gigantische vormen begint aan te nemen. Terwijl er in 2001 nog een verschil was van 8%, is dit in 2014 toegenomen tot 40%. Indien er niets ondernomen wordt, zal het verschil tegen 2020 tot bijna 50% oplopen.

“Over het algemeen zijn de door de overheid opgelegde standaardtests gebaseerd op een uiterst beperkt aantal criteria en houden ze geen rekening met de gewoontes en omstandigheden van het dagdagelijkse verkeer. Hierbij gaat het onder meer over de belading van het voertuig, het type ondergrond, het aantal ritten en dergelijke meer”, zegt Alex Rothwell, Directeur technologie bij Masternaut. “Onze gepatenteerde technologie maakt het mogelijk om de gegevens van het voertuig in real time te ontvangen, rechtstreeks vanuit het motormanagement. Vervolgens worden de gegevens gegroepeerd in functie van het type voertuig en gebruik. Op die manier krijgt men een betere kijk op de prestaties van alle voertuigen per categorie.