Citroën C3: Nouvelle Cuisine

Sinds zijn introductie in 2002 vond de Citroën C3 niet minder dan 3,5 miljoen klanten. Goed voor zowat een vijfde van het totale verkoopcijfer van de Franse constructeur. Een paar nieuwe ingrediënten in de mix gooien en de plat de résistance kan er de komende jaren weer tegen? Niet helemaal, de nieuwe Citroën is meer nouvelle cuisine: fris, avontuurlijk, rebels, jeugdig, funky … een echte persoonlijkheid.

Bekijk je hem vanaf de flanken, dan is de gelijkenis met de Citroën Cactus treffend. Daar zorgen de optionele Airbumps wellicht het meest voor. Maar ook in het silhouet en de frontpartij herkennen we duidelijk familietrekjes. Dat zorgt voor een heel andere “présence” dan de rondere voorganger. Citroën kiest ook voor de two-tone look: drie dakkleuren (rood, wit en zwart) en 9 kleuren voor de body, daarmee kan je al enkele kleurrijke cocktails blenden. In het interieur dezelfde filosofie, vier kleurencombinaties die gaan van sportief tot “urban chic”.

Base de donnée : Astuce ProductionsDe nieuwe Citroën C3 is – net als zijn voorganger – een vijfdeurs met een achterklep als koffer. Het is nog steeds een compacte wagen (399 cm) maar achteraan heb je nu wel 2,2 cm meer beenruimte. De koffer heeft een inhoud van 300 liter. Het kleine wagen gevoel heb je niet in de C3: zowel voor- als achteraan zit je comfortabel.

Van nipt tot voldoende

De C3 komt op de markt met een driecilinder benzinemotor van 1.199 cc die bestaat in drie vermogensversies: 68, 82 en 110 pk. Deze laatste heeft een turbo, terwijl de twee andere atmosferische versies zijn. Er zijn ook twee diesels in het gamma: een BlueHdi van respectievelijk 75 en 100 pk. Tijdens de presentatie kregen we alleen de 1-liter benzinemotor in zijn 82 en 110 pk versies voorgeschoteld. De 82 pk-versie gaf te veel een “hakken over de sloot”-gevoel. Zeker als het bergop gaat, moet je stevig met de manuele vijfbak aan het werk om steeds opnieuw wat koppel te vinden. De 110 pk-versie – gekoppeld aan een automaat – komt vinniger uit de hoek, maar om nu te zeggen dat het één groot acceleratiefeest is … Laten we het op een voldoende houden. De C3 stuurt behoorlijk prettig maar aan de lichte deining in de bochten merk je wel dat er bij het ontwerp voorrang werd gegeven aan het comfort. Dat is dan ook één van de grote troeven van deze nieuwe C3.

Copyright Thibaud Chevalier @ Continental Productions

ConnectedCam: meer dan spielerei

Wie (connected) technologie wel weet te appreciëren, wordt in de nieuwe C3 op zijn wenken bediend. Dankzij Mirrorlink krijg je exact hetzelfde scherm als op je smartphone mét vanzelfsprekend de bijkomend functies. Maar de eyecatcher is toch wel de ConnectedCAM. Het is een ingebouwde dashcam die voor de achteruitkijkspiegel geplaatst is en registreert wat de bestuurder voor zich ziet. Via een WiFi-koppeling met de smartphone kan de bestuurder met een eenvoudige klik een foto maken van wat hij ziet en deze beelden op social media delen. Druk je iets langer, dan kan je een filmpje van maximaal 20 seconden maken. Delen is dan pas mogelijk als je stilstaat. Bij een aanrijding wordt de opnamefunctie automatisch geactiveerd en kan er anderhalve minuut beeld worden opgeslagen (30 seconden voor / 1 minuut na). Dit kan handig zijn als bewijsstuk bij een ongeluk. Benieuwd hoe lang het gaat duren voor we iets gelijkaardig bij de concurrentie zien opduiken …