CO2: moet Europa het voorbeeld van Donald Trump volgen om te weerstaan aan het gele gevaar?

Het is een open deur intrappen: tegen 2021 mogen alle nieuwe voertuigen in Europa gemiddeld niet meer dan 95 g CO2 per km uitstoten en niet meer dan 3,9 l/100 km verbruiken. Indien ze dit wel doen, mogen de fabrikanten in kwestie zich aan fikse boetes verwachten. Onder het bewind van Barack Obama leek Amerika dezelfde weg op te gaan. Maar de Trump-administratie is volop bezig om de klok terug te draaien …

 

In 2025 zouden alle nieuw ingeschreven voertuigen in de Verenigde Staten gemiddeld 50 mijl per gallon brandstof moeten afleggen (wat overeenkomt met 4,7 l/100km). Dat waren althans de afspraken binnen de Obama-administratie, die dateren van 2011. Scott Pruiit, de door Donald Trump aangestelde topman van het EPA (Amerikaans agentschap voor de bescherming van het milieu) laat echter een heel ander verhaal horen. Hij is van plan om de druk op de Amerikaanse auto-industrie te verlichten en baseert zich hiervoor op twee vaststellingen, waar geen speld tussen te krijgen is:

  1. In 2016 lag het gemiddelde op 24,7 mijl/gallon. In 2017 was dit 25,2 mijl/gallon. Het is duidelijk dat de doelstelling van 50 mijl/gallon, die in 2025 een feit moet zijn, nog lang niet in zicht is!
  2. In 2011-2012 werd de Amerikaanse automarkt nog gedomineerd door ‘cars’. Nu zijn het vooral (meer verbruikende) SUV’s en ‘light trucks’ die meer en meer de bovenhand nemen in het straatbeeld. Die brengen niet alleen meer geld in het laatje, maar worden dan ook nog eens vooral ‘lokaal’ geassembleerd.

De aankondiging van Pruiit kon op heel veel bijval rekenen in Detroit, één van de bakermatten van de Amerikaanse auto-industrie. In de Detroit News, één van de twee belangrijkste lokale kranten, werden de uitspraken van de EPA-topman als volgt becommentarieerd: “Consumenten mogen zich niet verplicht voelen om wagens te kopen, die ze eigenlijk niet willen. Ze mogen niet het slachtoffer worden van een twijfelachtig politiek beleid van de jaren ‘70, dat werd ingegeven door een dreigend olietekort. Ze moeten dus niet opdraaien voor het subsidiëren van kleine en/of elektrische wagens. Die zijn alleen maar goed om de constructeurs en de politici te laten uitpakken met een imago van beschermer van het milieu.”

Deze vrij populistische en protectionistische houding staat in schril contrast met het standpunt van 12 Amerikaanse staten (goed voor 40% van de markt), die er sinds de jaren ’70 alles aan doen om constructeurs strenge regels op te leggen en zelfs nog verder gaan dan de normen van het EPA.

Zit Carlos Tavares op dezelfde lijn?

Carlos Tavares, niet alleen de CEO van PSA, maar vooral van ACEA (de koepelorganisatie van Europese automobielconstructeurs), is ook bezorgd over de impact van de Europese normen op de autosector in het Oude Continent.

Ter herinnering: tegen 2021 mogen nieuw ingeschreven voertuigen in Europa gemiddeld niet meer dan 95 g CO2 per km uitstoten en mogen ze niet meer verbruiken dan 3,9 l/km. Al zal er wel gebruik gemaakt worden van een systeem van ‘super credits’ die de Europese constructeurs onderling moeten onderhandelen en de pil nog kunnen verzachten. In het geval dat de normen worden overschreden, dreigen er torenhoge boetes die tot enkele miljoenen euro kunnen oplopen.

Een bijkomende vaststelling is dat de Europese markt steeds meer verlekkerd is op SUV’s en dat de populariteit van diesel stelselmatig afneemt. En dat maakt het er niet makkelijker op…

In zijn hoedanigheid van voorzitter van ACEA, trok Carlos Tavares heel recent nog aan de alarmbel: de boetes die boven het hoofd hangen van de constructeurs die er niet in slagen de normen te halen, dreigen een aantasting te worden van hun rendabiliteit. Sommige spelers riskeren zelfs ten prooi te vallen van de Chinezen. “De impact is zo klaar als een klontje. Europa haalt een Chinees paard van Troje binnen. Indien een Europese constructeur er niet in slaagt om de normen te halen en op de knieën gedwongen wordt door de fabelachtige boetes, kan hij niet overgenomen worden door een andere grote Europese constructeur. Hij zou namelijk tegen de Europese antitrust-regels aanlopen”… De CO2-doelstellingen zouden kunnen gehaald worden door een (grootschalige) koersverandering richting elektrische voertuigen. “En wie staat er momenteel het verst met elektrificatie? Precies, de Chinezen”, aldus Tavares.

Klein detail: Geely (eigenaar van Volvo) kreeg enkele weken geleden 10% van Daimler in handen. Dongfeng Motor heeft op zijn beurt 12% van PSA in bezit (het bedrijf van Carlos Tavares) …

Krijgen we met andere woorden een nieuwe episode in de beruchte saga van het gele gevaar? Sinds dieselgate is het duidelijk dat sommige posities niet meer houdbaar zijn. We moeten alvast niet op Trump, noch op Tavares rekenen om open kaart te spelen, met dat verschil dat Trump voor autoriteit staat en Tavares eerder de kaart van de lobby trekt …

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine