CO2-uitstoot: absolute topmerken die niet mogen ontbreken in uw car policy

Zoals u ongetwijfeld weet is de CO2-uitstoot van een voertuig de belangrijkste parameter voor de autofiscaliteit. Deze uitstoot is allesbepalend voor de fiscale aftrekbaarheid van een voertuig. Bovendien heeft het een doorslaggevende impact (via de cataloguswaarde) op de berekening van het voordeel alle aard (VAA). Het is dus absoluut geen overbodige luxe om dieper in te gaan op de automerken die de kleinste hapjes uit het wagenparkbudget nemen …   

De gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuw verkochte voertuigen is opnieuw gedaald in 2016 (-1,2%). Dit komt naar voor uit de statistieken van Jato Dynamics, leverancier van data en analyses over de trends in de automarkt. Deze onderneming maakte een analyse van de cijfers in 23 Europese landen. Eind 2016 lag de uitstoot op 117,8 g/km, wat 1,4 g/km minder was dan het jaar daarvoor.

Deze cijfers moeten echter genuanceerd worden: de daling in 2016 was de minst spectaculaire van de voorbije tien jaar. Jato komt zelf met een gedeeltelijke verklaring: de aangroei van dieselwagens was minder sterk in 2016. Dieselmotoren produceren minder CO2… Vandaar! Maar laat ons vooral positief blijven: in 2007 lag de gemiddelde CO2-uitstoot in de buurt van 160 g/km. We moeten ervan uitgaan dat de auto-industrie niet kan blijven toveren om de uitstoot van schadelijke gassen te kelderen. De enig overblijvende mirakeloplossing is de overstap naar ‘full electric’. Dit is echter nog niet meteen voor morgen…

België in de middenmoot

Wat stellen we vast bij de Jato-statistieken per land? Met een gemiddelde van 94,2 g/km staat Noorwegen los aan de leiding in Europa. In vergelijking met het rapport van 2015, zorgde het Scandinavische land ook nog eens voor de meest spectaculaire daling: -6,3 g/km.

Met 132,9 g/km is Zwitserland in het bezit van de rode lantaarn. Nederland (105,7) en Denemarken (106,8), respectievelijk op de derde en vijfde plaats, zijn de enige landen die het gemiddeld minder goed deden dan in 2015 (+5,1 voor Nederland, +0,7 voor Denemarken).

En België? Ons landje staat op de elfde plaats met een gemiddelde van 115,7 g/km (t.o.v. 117,6 g/km in 2015). Verdienstelijk, maar niet bepaald indrukwekkend. We stellen bovendien vast dat benzinevoertuigen aan een inhaalbeweging bezig zijn in het land van de dieselwagens. Men moet zich met andere woorden openlijk de vraag stellen hoe de gemiddeldes zullen evolueren in de loop van de komende jaren. Gelukkig is de elektrische wagen (heel langzaam maar zeker) terrein aan het goedmaken. De toekomst zal uitwijzen of dit zal volstaan om één en ander te compenseren…

 

And the winner is…

We moeten het uiteraard nog hebben over het langverwachte Europese klassement van de meest verkochte CO2-kampioenen onder de automerken…

Het klassement wordt aangevoerd door Peugeot, met 101,9 g CO2 per kilometer. In vergelijking met 2015 heeft het merk met de leeuw zijn uitstoot met 1,7 g/km verminderd. De zuinige benzinemotoren zijn de belangrijkste factor in de toppositie van Peugeot.

Op het tweede schavotje komen we een ander merk van de PSA Group tegen: Citroën met 103,3 g/km (-2,3 g).

Het podium wordt vervolledigd door Toyota. Het Japanse merk heeft deze positie vooral te danken aan het hybride gamma: 104 g/km (-3,6 g).

In de top 20 zijn er drie merken, waarvan de uitstoot toegenomen is. De merken in kwestie zijn Nissan (+0,8 g), Ford (+2,1 g) en Mazda (+0,2 g). Deze verhogingen zijn te verklaren door de toegenomen verkoop van bepaalde modellen: de X-Trail bij Nissan, de Mustang bij Ford en de MX-5 bij Mazda.