AVERE France, de Franse organisatie voor de ontwikkeling van elektrische mobiliteit, heeft het bevestigd: met 97.687 inschrijvingen in 2015 (ten opzichte van 65.199 het jaar daarvoor) vervult Europa een dominante positie in de markt van elektrische voertuigen. Amerika (73.301) en China (ca. 88.000) moeten tevreden zijn met een respectievelijke tweede en derde plaats.
Noorwegen (26.757 voertuigen) en Frankrijk (22.187) doen het uitstekend in Europa, op een respectabele afstand gevolgd door Duitsland (13.381) en het Verenigd Koninkrijk (10.710). De onderstaande tabel toont aan dat Zwitserland, Denemarken en Zweden een opmerkelijke groei laten optekenen. België en Luxemburg bengelen duidelijk onderaan de rangschikking met een verkoopvolume van amper 1.422 voertuigen voor beide landen…
De bestverkochte merken?
Wat zijn de elektrische voertuigen die het meest in de smaak vallen op het Oude Continent in 2015?
Rekening houdend met de hoge klassering van Frankrijk, hoeft het niet te verbazen dat de Renault ZOE met 18.727 verkochte exemplaren het meest over de toonbank ging in Europa. 57% van het aantal verkochte Renault ZOE-wagens vond een afnemer bij onze zuiderburen.
Met 15.515 verkochte voertuigen, hijst de Tesla Model S zich op de tweede plaats met een nipte voorsprong op de Nissan Leaf (15.455).
De Duitsers zijn duidelijk minder chauvinistisch dan de Fransen. De Volkswagen e-Golf vinden we pas terug op de vierde plaats, vlak voor de BMW i3. Raar genoeg is het elektrische model van Volkswagen geen marktleider in eigen land, maar wel in Noorwegen. In Duitsland is de KIA Soul EV de populairste, wat de Koreanen een zesde plaats oplevert in het algemene klassement.
#Auto