De BMW Concept X4 – Het volgende hoofdstuk in het verhaal van de Sports Activity Coupé.

bmwx4Elk nieuw BMW X model is een pionier. Met de wereldpremière van het eerste BMW X model (de BMW X5) in 1999 gaf de BMW Group immers het ontstaan aan het segment van de Sports Activity Vehicle (SAV) – een segment waarin BMW X modellen nog steeds marktleider zijn. De BMW X3 en BMW X1 waren eveneens de eerste SAV’s in hun klasse en blijven ook nu nog de toon aangeven onder hun rivalen. Deze ontwikkeling kreeg in mei 2008 een nieuwe dimensie met de introductie van de BMW X6 – de eerste Sports Activity Coupé (SAC).

In dit nog steeds unieke concept werden de stoere looks van een BMW X model voor het eerst gecombineerd met de emotionele uitstraling en het sportieve karakter van een BMW Coupé. De blijvende populariteit van de eerste SAC van BMW wordt bevestigd door zijn constant hoge verkoopcijfers. De korte geschiedenis van de BMW X reeks is nu al succesvol. Sinds de komst van het eerste BMW X model is de verkoop van de hele BMW X reeks onophoudelijk blijven stijgen: één op vier nieuwe BMW wagens is nu een BMW X model.

Met de BMW Concept X4 biedt de BMW Group een vooruitblik op de toekomst van de BMW X familie. Al bij de eerste oogopslag valt op hoe naadloos de kwaliteiten van een BMW X model met de genen van een BMW Coupé kunnen samengaan. De nieuwe Sports Activity Coupé conceptwagen van BMW is klaar om het succesverhaal van de BMW X6 in een nieuwe voertuigklasse te bestendigen. Oogstrelende verhoudingen, strakke contouren en talrijke hoogwaardige details vormen samen een product met een ongeëvenaard karakter en de emotionele aantrekkingskracht, dynamiek en robuustheid die u van een BMW X model mag verwachten, en met tegelijkertijd de belofte van uitstekende prestaties en dynamische eigenschappen. Dit valt allemaal reëel te beleven wanneer het productiemodel van de BMW X4 de fabriek verlaat en op de markt verschijnt, wat al voor 2014 is gepland. De tweede Sports Activity Coupé in de modellenreeks van het merk zal worden gebouwd in de BMW fabriek Spartanburg in de VS, het competentiecentrum voor BMW X modellen waar ook de BMW X5, BMW X6 en BMW X3 worden gebouwd.

Het sportieve karakter van de BMW Concept X4 wordt geaccentueerd door zijn dynamische lijnvoering en proporties. Met een totale lengte van 4.648 mm, een breedte van 1.915 mm en een hoogte van 1.622 mm wijzen zijn buitenafmetingen op sportieve elegantie en robuuste kracht. Naast de lange motorkap, korte overhangen en een naar achteren geplaatste passagiersruimte zijn de meest opvallende BMW kenmerken een lange wielbasis van 2.810 mm, terwijl 21″ lichtmetalen velgen het atletische voorkomen van deze Sports Activity Coupé extra schwung verlenen.

Een voorkant met een chique, sportieve uitstraling.

x4Het design van de voorkant van de BMW Concept X4 vertoont al evenzeer de typische dynamiek van BMW als de robuuste vastberadenheid en présence van een BMW X model. Klassieke BMW kenmerken zoals het niervormige radiatorrooster en gestileerde dubbele ronde koplampen verlenen de voorkant een duidelijke eigenheid en kenmerken hem al op het eerste gezicht als een BMW. Bij de BMW Concept X4 zijn deze beide designiconen aan de voorkant uitgewerkt met een grote zin voor detail en een driedimensionale diepgang. Het brede niervormige radiatorrooster strekt zich breed uit binnen een stevig uitziende omlijsting. Het hoogglanzende frame is open aan weerszijden en aan de uiteinden onderaan, waardoor het vooraan in het midden haast lijkt te “zweven”. Het radiatorrooster is van opvallend vormgegeven staven met een uiterst stijlvolle afwerking voorzien. De holle, hoogglanzende zwarte staven zijn voor een derde onderaan gekarteld met een matte afwerking, wat de niervormige structuur extra diepte verleent. Het radiatorrooster heeft ook bijkomende luchtopeningen zodat meer koellucht naar de motor kan stromen.

Aan weerszijden van het radiatorrooster bevinden zich dynamisch vormgegeven, volledig uit LED’s bestaande koplampen. In de lichtblokken suggereert een vloeiende, zeshoekige interpretatie van het vertrouwde BMW dubbelronde design een vastberaden concentratie op de weg. De inwendige lichtelementen worden horizontaal voorgezet en vormen zo een visuele verbinding met het radiatorrooster, waarbij ook zij de breedte van de voorkant accentueren.

Deze dynamische uitstraling wordt in de voorschort voortgezet. Trouw aan de traditie van de BMW Coupés zijn de luchtinlaten aan de zijkanten breder dan de binnenste inlaten en geven ze zo de grotere behoefte aan koellucht aan – die ook echt nodig is. Samen met de grote spoorbreedte en het lage zwaartepunt van de wagen laten de inlaten een uitzonderlijk prestatievermogen vermoeden. In de zijdelingse luchtinlaten is een stijlfiguur van het radiatorrooster overgenomen – hun zwarte horizontale staven zijn net als in het radiatorrooster gedeeltelijk gekarteld, maar voorzien van glimmende chroomranden. Door dit alles ontstaat een fraai contrast van materialen, een samensmelting van ultieme kwaliteit met de kenmerkende robuustheid van BMW X wagens. Dit designelement loopt door tot in de bodembeschermplaat, waar drie gekartelde, glanzende chroomelementen voortreffelijk uiting geven aan de eigentijdse voorliefde voor minimalistische stevigheid.

Zijaanzicht met extraverte touch.

x4

De kwaliteiten van een BMW X model versmelten met de waarden van een BMW Coupé in het gespierde silhouet van de BMW Concept X4. Zijn verhoudingen vormen een overtuigend argument voor de BMW Concept X4 als de meest dynamische wagen in zijn segment. In typische BMW stijl verlenen een langere wielbasis, een in verhouding lange motorkap, korte overhangen en de naar achteren geplaatste passagiersruimte de wagen een onmiskenbare dynamiek, ook in stilstand. Het opvallende samenspel van vlakken creëert een zinderend contrast van licht en schaduw dat een gevoel van soepelheid en kracht uitstraalt. Door de opvallend oplopende lijnen krijgen de zijkanten een wigvorm waardoor het lijkt alsof de hele wagen naar voren wordt gestuwd.

De coupéachtige daklijn loopt naar achteren sierlijk af en laat de wagen langer lijken. Daaronder strekken de ruiten zich uit tot aan de achterkant, waar ze door een dynamische interpretatie van de typische Hofmeister-knik van BMW worden afgerond. De langgerekte, smalle glazen strook vormt een overtuigend dynamische link tussen de passagiersruimte en het koetswerk van de wagen, waarbij het slanke glazen oppervlak het koetswerk een indrukwekkend krachtig uiterlijk verleent. Tegelijkertijd ligt het visuele zwaartepunt lager om de sportieve ambities te beklemtonen, die ook de zijkanten van de wagen al laten vermoeden.

De contouren van de BMW Concept X4 vormen de nieuwe interpretatie van de bekende stuiklijn van BMW, een paar dynamische lijnen die de opvallende impact van het zijaanzicht bepalen. Een holrond vlak onder elke stuiklijn verleent de zijkanten een haast sculpturale expressie – tegelijk robuust en dynamisch. De vlakken en de afgelijnde contouren worden intenser naarmate ze naar achteren toelopen en de achterkant een extra stevig postuur verlenen. Hier geven krachtig gewelfde wielkasten samen met het concave vlak onder de achterste stuiklijn visueel uiting aan de kracht die door de achterwielen stroomt. De schitterende koetswerkkleur Long Beach Blue past perfect bij de vaardig gevormde volumes en contouren en verleent de expressieve designtaal uitgesproken diepte.

Zoals het een BMW X betaamt, zijn de wielkasten van de BMW Concept X4 breed en haast hoekig gevormd. De duidelijke nadruk op de wielen brengt de stevige stand en de langere wielbasis van de wagen nog meer tot uiting en verraadt tegelijk de aanwezigheid van de intelligente vierwieleraandrijving xDrive. De discrete, matzwarte beschermlaag vormt de laatste finishing touch voordat de BMW Concept X4 de weg betreedt.

In zijaanzicht bekeken maken expressieve tweekleurige 21″ lichtmetalen velgen de uiterlijke verschijning van de wagen helemaal af. De minutieus uitgewerkte, hoogglanzend gepolijste spaken zien er schitterend uit, terwijl de achterliggende donkerkleurig gevlamde vlakken voor een indrukwekkend gevoel van diepte zorgen.

Geavanceerd design voor de achterkant.

x4De achterkant van de BMW Concept X4 neemt de sportieve, in de breedte geprononceerde elementen van het frontdesign over met een nadrukkelijk horizontale toets. De koetswerklijnen en de slanke LED-achterlichten in de buitenhoeken van de achterkant accentueren de gespierde wielkasten en de grote spoorbreedte. Daaronder verdelen horizontale lijnen de achterkant visueel in secties, terwijl lichte vlakken de hoogte van de wagen optisch verkleinen en zijn breedte beklemtonen.

De ondiepe achterruit geeft het koetswerk een nog krachtiger uitstraling en zijn brede schouders een opvallend uitzicht. Wat lager versterken de L-vormige achterlichten van de BMW Concept X4 zijn stevige stand op de weg. Een groot inwendig element in de achterlichten geeft intussen de kenmerkende BMW L-vorm driedimensionaal en met een indrukwekkende diepte weer.

Het opvallendste element aan de achterkant van de wagen is de achterschort, met een brede, doorlopende interpretatie van de grote luchtinlaten in de voorschort. In de uitsnijding in de achterschort valt de dynamisch golvende lijn van de twee uitlaatpijpen op, voordat de blik naar de wielen wordt afgeleid. Elementen in koetswerkkleur die tot aan het wegdek reiken, sluiten de achterkant mooi af en beklemtonen nogmaals het op de weg gefocuste karakter van de BMW Concept X4.

De bodembeschermplaat vormt het onderste vlak van het koetswerk. Matzwarte vlakken laten de wagen lager lijken en accentueren het robuuste BMW X karakter van de achterkant. Net als aan de voorzijde van de wagen verlenen drie gekartelde elementen in glimmend chroom de bodembeschermplaat een extra verfijnde toets.