De concessiehouders aan de rand van het faillissement ?

Cegeac-optimDe krant L’Echo meldt het vandaag: volgens Federauto is de gemiddelde netto winst van de Belgische concessiehouder teruggevallen naar 1%. Slechter nog: één op drie concessiehouders zou er niet meer in slagen om stabiele inkomsten te genereren.

Die moeilijkheden zijn de afgelopen maanden nog eens aan de oppervlakte gekomen. In februari besliste D’Ieteren om zijn “Car Centers” in de Brusselse regio terug te brengen van 12 naar 7 locaties. “Wij verliezen ieder jaar 10 miljoen in ons verkoopsnetwerk”, zegt Axel Miller, de CEO van D’Ieteren tegen onze collega’s van L’Echo. Enkele dagen geleden kondigde D’Ieteren aan dat het verschillende dealers zal overnemen op de as Brussel-Antwerpen. En het faillissement van Ford Cegeac ligt ook nog vers in het geheugen.

“Teveel Europese autofabrieken hebben nog steeds overcapaciteit, waardoor de meeste constructeurs hun stock moeten kwijtraken”, zegt Guy Crab, algemeen secretaris van GDA (Groepering van autodealers en –agenten, een divisie van Federauto) aan de redactie van L’Echo.

“Bovendien zijn de salonvoorwaarden nu bijna geldig van begin november tot eind mei”, vult Guy Crab nog aan. De merken ondersteunen die campagnes wel financieel, maar de marges op verkoop blijven heel laag. Guy Crab: “Voor de meeste concessiehouders en dealers dekken de commissies bij levering niet meer de kosten van stockage en marketing. En terwijl de after sales vroeger al als melkkoe functioneerde, is die situatie alleen maar erger geworden. Bovendien vraagt de explosie van elektronica in het interieur en de technologie steeds meer expertise en opleidingstijd voor het personeel.”

ASE Automotive Solutions, een bedrijf gespecialiseerd in risk management voor automobielinvoer en distributie, legt een deel van de schuld dan weer bij de verzekeringsmaatschappijen en verzekeraars. “ Zij zijn zo georganiseerd dat ze de druk zetten op de reparatiekosten om hun eigen betrouwbaarheid een boost te geven.”

L’Echo trekt de volgende conclusie: een onafhankelijk dealer die een volumemerk vertegenwoordigt, zou jaarlijks minimaal 250 voertuigen moeten verkopen om rentabel te  zijn. Federauto is van plan de komende maanden een gezondheidsbalans op te maken van zijn leden.