De democratisering van de hybride

Nog niet zo lang geleden was de hybride auto het voorrecht van de ‘happy few’. Die tijd is stilaan voorbij, want intussen zijn al bijna in alle marktsegmenten hybrides te vinden. Met instapprijzen van minder dan 20.000 euro!

Door Alain Vandersande

De tijden veranderen snel. Vooral als we het over hybride voertuigen hebben. Deze technologie, die enkele jaren geleden nog zowat werd gemonopoliseerd door de Aziatische auto-industrie, heeft de laatste maanden een razendsnelle evolutie beleefd. Een evolutie die mogelijk werd gemaakt door zijn pioniers, met Toyota en Honda op kop. Maar dat waren niet de enige constructeurs die aan de weg timmerden, want intussen is de hele sector geïnteresseerd in de hybride auto. De hybridetechnologie, die een brug slaat tussen de verbrandingsmotor en de elektrische aandrijving, heeft eindelijk ook de Europeanen overtuigd, met in de eerste plaats de Duitsers en Fransen.

Nieuwe combinaties

Bij Audi heeft de hybride aandrijving zich eerst genesteld in de midsize SUV Q5. Zijn naam: Q5… Hybrid. BMW, dat zijn ActiveHybrid-aandrijving lanceerde op de 7-Reeks en de SAV X6, heeft zijn hybrideaanbod nu uitgebreid naar de 5- en 3-Reeks. Eenzelfde beweging zien we bij de concurrentie, met name Mercedes, waar een E-Klasse Hybrid Diesel opduikt naast de S 400 Hybrid. Dit voorbeeld geeft meteen ook aan dat de hybridetechnologie zich durft te wagen aan nieuwe concepten.

Naast de intussen klassieke combinatie van een benzinekrachtbron met een elektromotor, zoeken diverse constructeurs – en niet de minste – tegenwoordig hun heil in de tandem elektro-diesel. Mercedes hebben we al vermeld, maar er is ook de groep PSA Peugeot Citroën, met niet minder dan vier recente producten die worden aangedreven door zowel diesel als elektriciteit: de 508 RXH, 508 en 3008 HYbrid4 bij Peugeot en de DS5 Hybrid4 van Citroën. In dit segment zien we nog geen drastische prijsevoluties ten opzichte van de benchmark die werd bepaald door de onvermijdelijke Toyota Prius…

Betaalbaar

Maar het is precies in het gamma van de nummer 1 van de wereld dat we de meest betaalbare hybrides terugvinden. Te beginnen bij de recente Toyota Yaris Hybride, die deze technologie introduceert in het segment van de stadsauto’s. Deze kleine revolutie werd geduldig voorbereid door de Japanse reus, die langzaam maar zeker het pad heeft geëffend voor de democratisering van een dure maar veelbelovende technologie die eerder ook al in de Auris was terechtgekomen, maar lange tijd voorbehouden was aan de Prius en de producten van zijn premiummerk Lexus.

Ook bij Honda zijn ze al een tijd geleden op de hybridekar gesprongen, met een volledig gamma van zogeheten mild hybrids: de Insight, CRZ en Jazz. De hybride heeft dus al heel wat verschillende vormen aangenomen. Voor elk wat wils, in (bijna) alle prijsklassen.