De nieuwe Opel Insignia – Revolutie in motor en infotainment

insignia2013a-w800-h600Het modellenoffensief van de Opel neemt een volgende stap met de nieuwe Opel Insignia die zijn wereldpremière viert op het 65ste autosalon van Frankfurt (van 12 tot 22 september 2013).

Het topmodel blinkt uit met een nog aantrekkelijkere binnen- en buitenstyling en tilt de gelauwerde designfilosofie waarbij sculpturale vormen samengaan met Duitse precisie, naar een hoger niveau. Nieuwe krachtige en uiterst efficiënte direct ingespoten motoren zoals de twee turbobenzinemotoren van de nieuwe generatie en de 99 g turbodiesel breiden het ruime aanbod uit. Door de beperkte emissie komt de nieuwe 2.0 CDTI in efficiëntieklasse A+ terecht. De beide varianten (88 kW/120 pk en 103 kW/
140 pk) verbruiken overeenkomstig EG Nr. 715/2007 zowel in vierdeurs- als vijfdeursversie met handgeschakelde zesversnellingsbak en Start/Stopsysteem slechts 3,7 liter brandstof per 100 km in de gecombineerde cyclus (Sports Tourer: 3,9 l/100 km). Hierdoor is de Opel Insignia 2.0 CDTI de zuinigste dieselauto in zijn klasse.

Een hele reeks verbeteringen aan het chassis verhogen de wendbaarheid en het comfort. En een gloednieuwe generatie infotainmentsystemen is nu op de Insignia verkrijgbaar. Ze integreert tal van smartphonefuncties in de wagen en kan instinctief en eenvoudig bediend worden via een touchpad op de middenconsole.

“De succesvolle Insignia wist al meer dan 580.000 Opelbestuurders te overtuigen. De nieuwe Insignia is nog opwindender – met een meer expressief design, een kwaliteitsvolle cockpit, instinctieve bediening van infotainmentsystemen en aandrijvingen die tot voorbeeld strekken zoals de baanbrekende 99 g turbodiesel,” zo beschrijft Opel CEO Dr. Karl-Thomas Neumann de revolutie van de middelgrote wagen. “Ons vlaggenschip is nu geraffineerder en opvallender dan ooit – maar zelfs met al die elegantie mogen we niet vergeten waar het allemaal om draait: bestuurders en passagiers een comfortabele en veilige rijervaring bezorgen met geavanceerde technologieën tegen een werkelijk aantrekkelijke prijs.

Het topmodel kan in België besteld worden vanaf 17 juni als vierdeurs, vijfdeurs en Sports Tourer variant; de prijzen beginnen bij 25.550 euro incl. btw.

Mooi gestroomlijnd: overzichtelijke cockpit met nieuwe generatie infotainment

Bij het verbeteren van de cockpit lag de nadruk op drie criteria: duidelijke, eenvoudige en dus instinctieve bediening, infotainment op maat, en uiteraard comfort en veiligheid voor bestuurder en passagiers die er nog meer op vooruit is gegaan dankzij zo weinig mogelijk afleiding van het verkeer.

Opel-Insignia-286343-medium-w800-h600De middenconsole oogt subtieler en verfijnder dan ooit en heeft een reeks geavanceerde technologieën en functies in huis. Het bedieningspaneel in zwarte pianolak en chroom werd drastisch vereenvoudigd. Het heeft nog slechts enkele knoppen zodat het infotainmentsysteem en, bijvoorbeeld, de airco snel en instinctief te bedienen zijn.

De nieuwe generatie infotainment in de Insignia kan worden bediend met een 8-inch kleurenaanraakscherm. Het startscherm verschaft de bestuurder toegang tot alle functies en submenu’s zoals radiozenders, songtitels, de aansluiting van een smartphone of
3D-navigatiekaart via toetsen, het aanraakscherm, stemcontrole of de gloednieuwe touchpad. En het infotainmentsysteem kan worden gepersonaliseerd – tot 60 persoonlijke favorieten (bv. playlists, telefooncontacten, navigatieadressen) kunnen worden opgeslagen.

De touchpad is ergonomisch in de middenconsole geïntegreerd en biedt een gloednieuwe manier van snelle en instinctieve toegang tot het infotainmentsysteem. Zijn verlichte, aanraakgevoelige oppervlak reageert meteen op vingerbewegingen, inclusief haptische terugkoppeling, en maakt het bedienen van de nieuwe generatie infotainment tot kinderspel zonder de bestuurder van het verkeer af te leiden. Zelfs individuele letters – bijvoorbeeld bij de zoektocht naar een titel in de database of een stad in het navigatie­systeem – kunnen met een vingertip op de touchpad worden ingegeven.

Bovendien kan de bestuurder van de Insignia het infotainmentsysteem van de jongste generatie bedienen via de nieuw ontworpen, overzichtelijke stuurwielbediening en met de stem. De geavanceerde stemherkenning is met een druk op een knop aan de stuurwiel­bediening te activeren en kan bovendien meer dan een bevel tegelijkertijd verwerken. De ruime waaier aan bedieningskeuzes is het resultaat van verbeteringen aan de nieuwe generatie infotainment.

De verbinding tussen mens en machine wordt nog versterkt door het gloednieuwe instrumentenbord met een kleurendisplay van hoge resolutie tot 8 inch. Naast de klassieke meters zoals snelheid, tpm en brandstofniveau, bevindt andere informatie over de navigatie, het gebruik van de smartphone en audio-opties zich recht in het zicht van de bestuurder. Deze kan bovendien worden aangepast.

Top: nieuwe generatie turbodiesel met 99 gram en SIDI Turbo-benzinemotor

De nieuwe Opel Insignia maakt ook een statement wat aandrijving en chassis betreft. Het middelgrote model werd reeds veelvuldig geprezen voor zijn rijcomfort, rijgedrag en wegligging. De nieuwe editie speelt in een nog hogere klasse. De ingenieurs van Opel brachten tal van verbeteringen aan het chassis aan, onder meer aan de schokdempers, de stabilisatoren en de sturing. Deze zorgen voor minder lawaai en trillingen en nog meer comfort.

De opnieuw uitgebreide en ruime motorkeuze is afgestemd op compromisloos vermogen en comfort. De nieuwe Opel Insignia biedt de keuze tussen drie alternatieven voor de aandrijving: benzine, diesel of LPG (vloeibaar gas), waarbij het vermogen varieert van 81 kW/110 pk tot 239 kW/325 pk.

De nieuwe Insignia 2.0 CDTI is de kampioen op het vlak van milieuvriendelijk en zuinig rijden. Dankzij zijn nieuwe turbodieselmotor van 2,0-liter stoten de varianten met 88 kW/
120 pk en 103 kW/140 pk slechts 99 g/km CO2 uit (Sports Tourer: 104 g/km CO2) overeenkomstig EG Nr. 715/2007. Zo komt hij in de A+-efficiëntieklasse terecht aangezien de vier- en vijfdeurs modellen met handgeschakelde zesversnellingsbak en Start/Stop­systeem gemiddeld amper 3,7 liter brandstof per 100 km verbruiken (Sports Tourer: 3,9 l/100 km) – optimale waarden in deze autoklasse. Beide varianten gaan ook prat op een uitstekend koppel: de turbodiesel met 88 kW/120 pk biedt 320 Nm en het model met 103 kW/140 pk zelfs 370 Nm – dankzij een automatische overboostfunctie.

Het topdieselmodel is de 2.0 BiTurbo CDTI met 143 kW/195 pk. De hyperperformante diesel met sequentiële turbocompressoren in twee fasen haalt een indrukwekkend koppel van 400 Nm en valt op door zijn snelle reactievermogen en voorbeeldige aandrijving over een breed toerentalbereik.

De meest opvallende benzinemotoren zijn de twee direct ingespoten turbomotoren: de 2.0 SIDI Turbo met 184 kW/250 pk en een maximumkoppel van 400 Nm en de 1.6 SIDI Turbo van de nieuwste generatie met 125 kW/170 pk en 260 Nm, en zelfs tot 280 Nm met overboost (SIDI = Spark Ignition Direct Injection) Beiden gaan prat op een imposante vermogensontwikkeling en lopen bijzonder soepel met een hoge brandstof­besparing. Ze kunnen worden gecombineerd met een handgeschakelde zes­versnellingsbak en Start/Stopfunctie of met een nieuwe automatische zesversnellingsbak met lage wrijving. Naast voorwielaandrijving is de 2,0-liter SIDI Turbo ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving.

Een alternatieve en uitermate zuinige aandrijvingsoptie is de Opel Insignia 1.4 LPG met 103 kW/140 pk en een maximumkoppel van 200 Nm. Deze voldoet – net als de benzine­versie – aan de strenge richtlijnen van de toekomstige Euro 6-emissienormen. Met een brandstofverbruik van 7,6 l/100 km (Sports Tourer: 7,9 l/100 km) tijdens de MVEG-rit en een lage CO2-uitstoot van 124 g/km (Sports Tourer: 129 g/km CO2), is het LPG-model van de Insignia ongeëvenaard in efficiëntieklasse A.

Een aparte stijl: gelauwerde Opel-designtaal met luxueuze flair

Opel-Insignia-286330-medium-w800-h600De nieuwe Insignia laat de meermaals gelauwerde designfilosofie van Opel waarbij sculpturale vormen samengaan met Duitse precisie, verder evolueren in het middelgrote segment. De Insignia weerspiegelt een streven naar luxe en dynamiek met een onmiskenbare laag en breed getekende neus om zijn brede gestalte visueel te benadrukken. De grille in hoogglanschroom is breder en lager dan vroeger.

De merkbalk waarin het Opellogo vervat zit, is smaller en heeft vleugeltjes (“winglets”) die de blik naar de nieuw ontworpen koplampen leiden. Afhankelijk van het uitrustingsniveau zijn deze voorzien van bi-xenonlampen met het verlichtingssysteem AFL+ voor meer veiligheid. Alle koplampen zijn uitgevoerd in hoogglans zwart met ingewerkte chroomaccenten die de onderliggende technologie in de verf zetten. De koplampen in het hogere segment zijn uitgerust met de typische vleugelvormige daglichten met energiebesparende led’s. De inlegstukken in de frontpartij zijn ontworpen om slank en breed te ogen om de omvang van de bovengrille te onderlijnen. Mistlichten worden gecombineerd met brede zwarte inleg­stukken en chroomaccenten. Deze worden breder naarmate ze de wielkast naderen om de breedte van de neus en het topdesign van de Opel Insignia te benadrukken.

Het zijaanzicht van de nieuwe Insignia vierdeurs en vijfdeurs onderscheidt zich nu duidelijker dan vroeger omwille van de specifieke achterklep en het geïntegreerde spoiler­design. De daklijn van het vijfdeursmodel vervaagt niet alvorens de achterflank met spoiler te bereiken voor een klassiek coupésilhouet. Op de vierdeurs loopt de vouwlijn verder langs de rand van de spoiler om de lengte van de elegante berline te benadrukken.

Dit blijkt ook achteraan, waar de nieuwe Insignia een breder en lager afgemeten design vertoont. De merkbalk in hoogglanschroom bevindt zich lager op de achterklep en omvat het merklogo. Hij strekt zich ver uit in de achterlichten met slanke achteruitrijlichten. De achterlichten en stoplichten van de in twee delen gesplitste lichtblok zijn uitgevoerd met led’s in alle uitrustingsniveaus van de berline en de hatchback. Typisch voor alle carrosserie-uitvoeringen is de scherpe “vleugel”-signatuur van de lampen.

De nieuwe Opel Insignia zit boordevol hoogtepunten op het vlak van technologie, veiligheid en comfort. Zo is hij uitgerust met geavanceerde radar- en cameragestuurde assistentiesystemen gaande van adaptieve cruisecontrol tot dodehoekwaarschuwing, aanrijdingswaarschuwing vooraan, premium zetels met het AGR-keurmerk en instappen en starten zonder sleutel “Open & Start”, om er maar enkele te noemen.