“De Service Centers van Athlon zullen de concessiehouders nooit vervangen”

Enkele maanden geleden kondigde Athlon de opening aan van zijn eerste Athlon Service Center. Ongeveer een half jaar later, gingen we ter plaatse om poolshoogte te nemen. We hadden een afspraak met Bart Leysens, Manager Driver Care & Service Delivery bij Athlon Car Lease Belgium.

Fds Athlon SC - Hr 004-w800-h600Is het niet een beetje raar dat klanten voor een herstelling beroep doen op een niet erkende garage? Zijn leasingmaatschappijen op weg om garagist te worden?

Bart Leysens: In Nederland bestaat dit concept al enkele jaren. We vroegen ons af of het geen interessante piste zou zijn om iets gelijkaardigs in België te lanceren. De grootste uitdaging was de zoektocht naar een bekwame en betrouwbare partner om dit project op poten te zetten. Met Norauto, de moederholding van Auto 5, hebben we deze partner gevonden. Het concept gaat als Athlon Service Center door het leven, maar eigenlijk neemt Norauto al het werk voor zijn rekening. Het grote verschil met het traditionele dealernetwerk is dat Athlon Service Center voornamelijk wil inspelen op de verwachtingen van de chauffeur. Wat verwacht hij concreet? Een aangename werkplek met een degelijke wifiverbinding, terwijl men zich ondertussen om zijn voertuig bekommert. Niet de werkplaats, maar de chauffeur staat centraal.

Qua dienstverlening doen jullie nochtans hetzelfde als een concessiehouder?

BL: We verschillen inderdaad nauwelijks van de traditionele garage, behalve dat de klanten bij ons niet alleen terecht kunnen voor het onderhoud maar ook voor alles wat met hun banden samenhangt (wat bij de garages niet echt het geval is). We beperken ons echter tot het onderhoud en kleine herstellingen. Van zodra het moeilijker of te technisch wordt (koppeling, het demonteren van een motor, problemen met de versnellingsbak), wordt de klant verwezen naar een dealer die alles in huis heeft om dergelijke problemen op te lossen. In dit geval sturen we de chauffeur niet naar huis met de boodschap dat we niets kunnen betekenen voor hem. We doen veel meer: we geven hem een vervangwagen en we gaan met zijn voertuig naar de garage. Op het moment dat het euvel verholpen is, gaan we het voertuig opnieuw ophalen.

Bent u er zich van bewust dat sommige mensen niet bepaald gelukkig zijn met deze gang van zaken?

BL: Momenteel vertegenwoordigt het Service Center nog geen halve percent van het zakencijfer op het vlak van “onderhoud en herstellingen”. Als je dit op merkniveau bekijkt, praten we over peanuts. Ik geef toe dat bepaalde dealers hier niet zo gelukkig mee zijn. Maar toch… Het ligt absoluut niet in onze bedoeling om de samenwerking met de concessiehouders te beëindigen. We staan gewoon voor innovatie, en dit is onze manier om innovatief te zijn ten aanzien van onze chauffeurs! Dat hebben we ook in Nederland gemerkt: aanvankelijk stonden de dealers in onze buurt niet bepaald te springen van blijdschap. Maar geleidelijk aan is het tot een verstandhouding gekomen. Het Service Center is uiteindelijk niets meer dan een servicepunt. Ook in België hebben we te kampen met ongeruste merkverdelers. En telkens reageer ik op dezelfde manier: ik nodig hen uit in ons Service Center om hen kennis te laten maken met onze aanpak. Op die manier probeer ik een open en transparante dialoog op gang te brengen.

DSC01265-w800-h600Moeten we de Service Centers zien als een manier om kosten te besparen?

BL: De prijs heeft geen doorslaggevende rol gespeeld bij de opzet van dit project. Het is logisch dat er een prijsverschil is. Via Norauto genieten we van interessantere prijzen in vergelijking met de klassieke dealers. Ik blijf er echter bij dat de prijs niet het belangrijkste is.

En toch zal je bepaalde vlooteigenaars aantrekken door dit prijsverschil?

BL: De bestuurders zijn absoluut niet verplicht om bij ons te komen. Ze worden echter wel door ons gecontacteerd met het doel om hen te wijzen op de potentiële voordelen. Maar uiteindelijk beslissen ze zelf. We gaan ook op bezoek bij de bedrijven. Maar ook hier wordt er niemand onder druk gezet! Maar om op uw vraag te antwoorden: neen, de vloten krijgen (nog) geen korting als ze een beroep doen op een Service Center voor hun onderhoud en herstellingen. De prijsverschillen zijn echt wel zeer miniem. Het is echter nog veel te vroeg om onze prijzenpolitiek in de schaal te werpen. We zijn nog in volle ontwikkeling. Vergeet niet dat we pas sinds 21 september 2015 bezig zijn…

Het is effectief nog zeer pril, maar toch staat er reeds een tweede centrum in de steigers?

BL: Dat klopt. In onze deal met Norauto is er sprake van drie centra binnen de vijf jaar. We hebben beslist om een versnelling hoger te schakelen bij de oprichting van ons tweede centrum. Op die manier brengen we de opening van het derde niet in het gedrang. We streven naar een grotere aanwezigheid in het Brusselse, omdat het gros van onze klanten zich in die regio bevinden. Met het eerste centrum bieden we vooral een oplossing voor de klanten die zich ten noorden van de hoofdstad bevinden. Het tweede servicepunt, waarvan de opening voorzien is in de maand juni, zal in de buurt van Groot-Bijgaarden of Anderlecht geopend worden. We zijn nog altijd op zoek naar het meest geschikte pand.

#Business Driver #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine