De uitdaging van Charles Michel: 100.000 bedrijfswagens minder

Afgelopen maandag mocht de oppositie de regeringsverklaring over de begroting van 2017 fileren en dat deed ze met het nodige enthousiasme. Een ware stortvloed aan vragen werd afgevuurd op de regeringscoalitie … en daar waren ook vragen bij over de autofiscaliteit.

Het stond in de originele regeerverklaring twee jaar geleden maar daarna werd er stoïcijns over gezwegen: het mobiliteitsbudget. Maar nu haalt Charles Michel het weer van onder het stof en volgens hem moet dat er als volgt uitzien: “Onze doelstelling is om een keuze te geven: de werknemer die nu al een bedrijfswagen heeft, moet in de toekomst kunnen kiezen voor een ander transportmiddel of een netto loonsverhoging.”

Wat de premier daarna zei, kunnen we omschrijven als ‘interessant’.

“Er zijn 650.000 bedrijfswagen in België (nvdr: Didier Reynders had het zaterdag over 450.000). Volgens schattingen zouden 100.000 personen bereid zijn om een alternatieve vorm van transport te overwegen.”

In zijn besluit is Charles Michel wel voorzichtiger: “Het is moeilijk om voor dit soort hervormingen voorspellingen te doen, we zullen dus nog meer studiewerk moeten doen voor we tot een sluitende regelgeving komen.”

Wat ons betreft lijkt 100.000 personen gewoon een cijfer dat uit de lucht gegrepen is. Er is nog geen enkele enquête of studie gevoerd die dergelijk cijfer kan bevestigen of verantwoorden. De krant De Tijd citeerde gisteren ook al KBC Securities, dat ervan uitgaat dat een kwart van alle werknemers met een bedrijfswagen voor het netto-loonvoordeel gaan kiezen. Ook hier wordt niet gezegd op wat soort studiewerk dit cijfer gebaseerd is.

Tijdens het debat deed ook Johan Van Overtveldt zijn zegje: “Dit project zal in nauw overleg met de ministers bevoegd voor mobiliteit op federaal en regionaal vlak uitgewerkt worden. Ik benadruk dat de werknemer de keuze moet krijgen zonder dat hij ook maar iets verliest.”