De vijf prioriteiten van de Volkswagen Groep

De nieuwe voorzitter van Volkswagen AG, Matthias Müller, heeft de vijf belangrijkste stappen in de heroriëntatie van de groep aangekondigd. Hij kondigde ook aan dat volgend jaar de hoekstenen van de ‘Strategie 2025’ voorgesteld worden.

Matthias Muller

Topprioriteit: ondersteuning van de klanten

De voorzitter van de raad van bestuur verklaarde dat de ondersteuning van klanten die door de dieselproblematiek getroffen zijn, voor hem opperste prioriteit heeft.“Onze klanten zijn het hart van al wat onze 600.000 medewerkers wereldwijd realiseren”, zei hij. Volkswagen werkt intensief aan effectieve technische oplossingen.De implementatie daarvan zou in overleg met de Duitse controle-instantie KBA in januari 2016 van start gaan.

Tweede prioriteit : “De waarheid ontdekken”

“Wij moeten de waarheid blootleggen en eruit leren”, verklaarde Müller. Volkswagen gaat bij de analyse zeer zorgvuldig te werk. Daarom werd aanvullend op de reeds bekende stappen accountancy- en adviesbureau Deloitte aangesteld. De verantwoordelijken voor de gebeurtenissen moeten volgens Müller met zware gevolgen rekening houden.

Derde prioriteit: “Nieuwe structuren”

“Het voornaamste punt daarin is een meer decentraal bestuur van onze groep in de toekomst”, zei Müller. Merken en regio’s moeten daarbij meer autonomie krijgen. De raad van bestuur zou zich onder andere gaan bezighouden met merkoverschrijdende strategieën, het benutten van synergieën en de effectieve inzet van ressources van de groep. “We zullen ons actuele portfolio van meer dan 300 modellen nauwgezet bekijken en de bijdrage van ieder afzonderlijk model in onze resultaten minutieus
onderzoeken.”

Vierde prioriteit: “Een nieuwe bedrijfscultuur”

Matthias Müller noemde als vierde prioriteit de heroriëntatie van de bedrijfscultuur en van de houding van het management. “Het streven naar perfectie, de bereidheid van onze medewerkers om zich in te zetten en de sociale verantwoordelijkheid binnen de Volkswagen-groep moeten behouden blijven. Er zijn echter veranderingen nodig in de manier van communiceren en de omgang met fouten. Wij hebben nood aan een cultuur van openheid en samenwerking.” Müller vraagt in de omgang met collega’s bovendien meer moed, meer creativiteit en meer ondernemerszin.

Vijfde prioriteit: “Strategie 2025”

Als vijfde prioriteit kondigde Müller een evolutie van de ‘Strategie 2018’ naar een ‘Strategie 2025’ aan. “Velen buiten maar deels ook binnen de organisatie hebben niet correct begrepen dat het bij de ‘Strategie 2018’ om veel meer gaat dan om productieaantallen. Heel wat zaken werden ondergeschikt gemaakt aan het principe van ‘hoger, sneller, groter’, vooral de omzet. Het gaat er niet om 100.000 wagens meer of minder te verkopen dan een grote concurrent, het gaat veel meer om een kwalitatieve groei”, zei Müller. In de komende maanden wordt aan de hoekstenen van een ‘Strategie 2025’ gewerkt, die de groep midden volgend jaar zou voorstellen.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Jennes 3190 Boortmeerbeek
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-ville

Selected FLEET Dealers

Jennes 3200 Aarschot
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-Ville

Selected FLEET Dealers

Jennes 1830 Machelen
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-Ville
Michael Mazuin Charleroi Sud 5651 Tarcienne
Michael Mazuin Charleroi Est 6220 Fleurus

Selected FLEET Dealers

Jennes 3061 Leefdaal
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-Ville
Michael Mazuin Charleroi Sud 5651 Tarcienne
Michael Mazuin Charleroi Est 6220 Fleurus
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine