De waarheid over de CO2-impact van bedrijfswagens

CO2 voiture

Tien jaar geleden werden bedrijfswagens met recht en reden verweten dat ze verantwoordelijk waren voor het overgrote deel van de vervuiling.

Eind 2005 gaven de cijfers van FEBIAC nog aan dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven voertuigen op 153,2 g/km lag. In die tijd was de particuliere automarkt goed voor een gemiddelde van 147,5 g/km. De gemiddelde uitstoot van bedrijfswagens vertoonde het hoogste gemiddelde: 154,4 gram voor voertuigen die op naam van een leasingmaatschappij waren ingeschreven, 165,4 gram voor voertuigen die eigendom waren van een firma (niet-leasing), en 157,9 gram voor de auto’s van zelfstandigen en vrije beroepen. “De schande van de vlootvoertuigen” was een terechte slogan in die tijd. De B2B-markt was op dat moment goed voor 48,7% van alle nieuwe inschrijvingen.

En eind 2015?

routeTien jaar later is deze slogan totaal achterhaald. In de loop van de afgelopen tien jaar is de gemiddelde CO2-uitstoot in alle marktsegmenten gedaald. Eind 2015 lag het Belgisch gemiddelde op 117,6 gram (-23% t.o.v. eind 2005). Op het einde van 2015 bedroeg het marktaandeel van de bedrijfswagens iets meer dan 52%, een verschil van amper 3,5% in vergelijking met 10 jaar eerder.

Wat stellen we echter vast? Dat vlootvoertuigen het gemiddelde onderuit halen. En dat is fantastisch nieuws. Het gemiddelde van de ingeschreven voertuigen op naam van een leasingmaatschappij lag eind 2015 op 109,3 gram (-30%). Bij de niet-geleasde voertuigen op naam van een onderneming spreken we nog van 120,1 gram (-27%). Net onder het gemiddelde van de particuliere markt: 120,2 gram. De zelfstandigen en de vrije beroepen blijven manifest de slechtste leerling uit de klas. Toch doen ook zij het beter dan 10 jaar geleden (126,4 gram of een daling van 20%).

Om te besluiten

In het land der blinden is eenoog koning. Voor hen die dan toch in de boosheid willen volharden en de spectaculaire verbeteringen niet willen inzien, zetten we de grote lijnen graag nog eens op een rijtje:

  1. Bedrijven zijn op het vlak van CO2-uitstoot uitgegroeid tot een voorbeeldige leerling. We moeten er in dezelfde adem aan toevoegen dat ze optimaal gebruik gemaakt hebben van de fiscale evoluties. Maar de particulieren hebben hier evengoed van geprofiteerd.
  2. Het huidige gemiddelde van de ingeschreven voertuigen op naam van zelfstandigen en vrije beroepen (nog amper 3,3% van de totale markt in 2015) ligt nog altijd hoog, maar toch stellen we vast dat de daling van de uitstoot in dit segment de afgelopen tien jaar iets hoger is dan de daling bij particuliere auto’s.
  3. En om het helemaal af te ronden: het is een feit dat leasingmaatschappijen de grootste bijdrage hebben geleverd aan de vermindering van koolstofdioxide.