Fleet Lounge debat #Mobiliteit2019: de bedrijfswagen blijft stevig in het zadel

Opel Belgium was op 20 april gastheer van de FLEET Lounge en deed dat in stijl. Plaats van het gebeuren: het exclusieve Opel Insignia Center in Zaventem. De aftrap werd gegeven met een boeiend debat over politiek en mobiliteit. Een hoogstaand panel van experts en uitgesproken meningen: de oren werden gespitst!

Het prachtige Insignia Center in Zaventem ontving ditmaal de FLEET Lounge. Zowat honderd genodigden uit de auto- en fleetwereld beleefden er een totaalervaring met een interessant debat en een netwerkevent in een spectaculair kader. Wat ooit een oud fabrieksgebouw was, vormde Opel immers om tot een modern complex dat eigentijds comfort combineert met het karakter van het verleden. In het interieur van het gebouw verwerkte de Duitse autofabrikant verwijzingen naar haar recente en niet zo recente geschiedenis. Als ultieme eyecandy toonde Opel de leden van de FLEET Lounge zelfs de nieuwe Insignia Sports Tourer (break), een Belgische première. Wie zelf nog wil genieten van de nieuwe Insignia, kan dat trouwens doen op 22 april en 8, 13, 15, 27 en 29 mei in de Fabrieksstraat 55 te Zaventem.

Hoofdredacteur van het magazine FLEET en moderator van dienst Philip De Paepe legde zijn panel van experts diverse mobiliteitsvraagstukken voor. Dat panel bestond uit Joost Kaesemans (woordvoerder Febiac), Frank Van Gool (Algemeen Directeur Renta), Tim Blanckaert (Securex, FLEET Mobility Manager of the Year 2015), Michael Xhonneux (Directeur Sales & Marketing Europcar), Peter Bertin (Managing Director Opel Belgium) en Koen Van de Putte (Managing Director Olympus Mobility)

Het debat begon met de mobiliteitsvraag die nu op de politieke tafel ligt: cash for car, mobiliteitsbudget of toch een heel andere oplossing? Peter Bertin ziet alvast geen heil in die eerste keuzemogelijkheid. Volgens de managing director van Opel is de cash for car-regeling te kostelijk en vooral niet flexibel. Ook Tim Blanckaert lijkt een mobiliteitsbudget meer genegen. In zijn bedrijf, Securex, hebben werknemers al de keuze tussen verschillende vervoersopties. ‘Toch kiezen velen voor de auto, al is dat niet altijd de beste oplossing’, merkt hij op. Blanckaert hoopt vooral dat het mobiliteitsbudget een versimpeld wettelijk kader creëert. ‘Het is immers een uitdaging voor bedrijven, maar het creëert ook veel mogelijkheden. Maar dan mag het geen administratieve en fiscale slag voor specialisten worden, want daar maak je niemand gelukkig mee.’

Tot slot stelt Febiac zich zelfs vragen bij de financiële en economische haalbaarheid van dergelijk budget. ‘De politiek slaagt er al niet in om ecocheques om te zetten in cash, een mobiliteitsbudget is nog een ander paar mouwen.”

Geen alternatief voor bedrijfswagen

Een andere voorwaarde voor een realistisch mobiliteitsbudget, zijn de alternatieven voor de wagen. Op dit moment is dat volgens het panel bijna onbestaande. Vooral het falende openbaar vervoersnet werd gehekeld. ‘Een trein brengt je van waar je niet bent naar waar je niet moet zijn op een moment dat niet helemaal past’, vatte Joost Kaesemans het samen. Dat is ook een van de redenen waarom Michael Xhonneux een mobiliteitsbudget enkel ziet werken in de stedelijke omgeving. Erbuiten stellen de alternatieven voor de auto immers niets voor.

Een duidelijke vingerwijzing richting de efficiëntie van het openbaar vervoer. Daarmee raakt het panel een conclusie aan die die ook enkele politieke partijen in het dossier #Mobiliteit2019 delen: bij de NMBS moet de stal dringend eens worden uitgemest. Ook Tim Blanckaert verwijst ernaar wanneer hem gevraagd wordt of zijn mensen tevreden zijn met hun mobiliteitsvrijheid. ‘Dat verandert van dag tot dag’, hint de fleetmanager naar het wispelturige karakter van openbare vervoersmaatschappijen.

“Een trein brengt je van waar je niet bent naar waar je niet moet zijn op een moment dat niet helemaal past”, Joost Kaesemans – Febiac

Ook de autobestuurders via een vorm van rekeningrijden naar het publieke transport duwen, lijkt het panel alvast geen goed idee. ‘Wie gaat dat zich immers kunnen permitteren’, vraagt Frank Van Gool zich af. ‘Ik ben bereid een extra bedrag te betalen als de wagen mij een half uur per dag doet winnen, maar mensen met een lager inkomen kunnen die keuze om financiële redenen gewoon niet maken.’

Toch is het belangrijk dat er een antwoord geformuleerd wordt op het mobiliteitsvraagstuk. Congestie is immers een steeds groter wordend probleem. ‘Daarnaast wil ook amper de helft van de mensen onder 25 jaar een auto kopen’, merkt Michael Xhonneux op. Frank Van Gool neemt die trend ook waar. ‘Sommige van onze leden spelen daar ook op in met bijvoorbeeld fietsverhuurdiensten.’ Joost Kaesemans ziet dan ook een toekomst waarin de combinatie van de wagen met andere vervoersmiddelen gemaakt wordt als een mogelijkheid. ‘In die toekomst zie ik projecten zoals autodelen trouwens eerder als een concurrent voor het openbaar vervoer dan voor de auto’, besluit de woordvoerder van Febiac.

Het debat werd op ludieke manier afgesloten toen aan de zaal gevraagd werd hoeveel mensen een bedrijfswagen hebben. De armen gingen massaal de lucht in. Daarna vroeg de moderator hoeveel onder hen die wagen zouden inruilen voor een mobiliteitsbudget. Een enkeling achteraan in de zaal stak zijn arm op. Als het van het FLEET Lounge publiek afhangt blijft de bedrijfswagen ook de komende jaren stevig in het zadel!

Bekijk sfeerbeelden van het debat en de FLEET Lounge hieronder.