Denis Gorteman: “Alternatieve pistes voor de vloten”

DSC_0025-optimizedDenis Gorteman, de CEO van D’Ieteren Auto , is te gast in de uitzending van FLEET.TV die wordt uitgezonden op 30 en 31 oktober. De redactie van FLEET nam hem tijdens de opnames even apart om enkele vragen te stellen over Dieselgate.
Enerzijds is D’Ieteren evenveel slachtoffer van de hele situatie maar anderzijds bent u als invoerder wel verantwoordelijk naar de Belgische klanten toe. Hebt u al meer informatie over de komende stappen?

Denis Gorteman: “Wij hebben als onafhankelijke invoerder vanaf het begin besloten om transparant te communiceren met alle betrokken partijen, zowel de pers, de overheid, onze klanten als onze concessiehouders. Maar we blijven wel zelf afhankelijk van de Volkswagen Groep voor informatie en voor het in gang zetten van de technische procedure om de wagens terug te roepen en aan te passen. Maar die technische procedure hebben we tot op heden nog niet gekregen. Wij betreuren dat want het betekent onzekerheid voor iedereen die hierbij betrokken is. Het enige wat ik u wel kan bevestigen, is dat de wagens terug conform zullen zijn en dat het minstens een jaar zal duren om de terugroepactie voor alle betrokken voertuigen uit te voeren. Het gaat om 320.000 voertuigen en in onze werkplaatsen passeren jaarlijks 1 miljoen wagens. Op logistiek vlak wordt dat dus een uitdaging van formaat. Wij zullen echter alle stappen nemen die moeten genomen worden opdat al de klanten de best mogelijke service krijgen.”

Klopt het dat het niet bij een software update zal blijven en dat er ook mechanische aanpassingen aan de motoren zullen moeten gebeuren?

Denis Gorteman: “Het zou kunnen dat in sommige motoren ook mechanische stukken zullen moeten vervangen worden. Maar tot op heden hebben wij daar nog geen zekerheid over en het betekent ook niet dat er daarom een impact zal zijn op het verbruik en het vermogen. Ik ben zeker dat de technici van de Volkswagen Groep alles in het werk stellen om zeker te zijn dat het rijplezier dat onze klanten vandaag hebben met onze voertuigen ook na de terugroepactie zal blijven.”DSC_0028-optimized

Gaat de procedure voor de terugroepactie dezelfde zijn voor privé-klanten als voor vloten?

Denis Gorteman: “We bekijken hoe we iedere klant, of dat nu een particulier of een professionele klant is, het best kunnen helpen met een zo laag mogelijk impact. En in het geval van de vloten houden we inderdaad enkele alternatieve pistes achter de hand. Wij praten daarover momenteel met Renta. Een van de mogelijkheden zou zijn dat we de wagens niet tijdens een lopend contract terugroepen maar aan het einde van het contract.”

Eurotax denkt dat er niet meteen gevolgen zullen zijn voor de restwaarde van de Volkswagen-producten. Wat is uw analyse?

Denis Gorteman: “Niet alleen Eurotax maakt die analyse, wij ook via Volkswagen D’Ieteren Finance. Als de voertuigen weer conform zijn, voorzien we geen problemen met de restwaardes.”

Een aantal klanten hebben een advocaat onder de arm genomen. En die raden hun klanten aan om de software update niet te laten uitvoeren. Ze zeggen dat de prestaties niet dezelfde zullen zijn en het verbruik zal stijgen. Uw reactie?

Denis Gorteman: “Dat is alleszins heel voorbarig. Het is immers wachten op de technische procedures van de Volkswagen Groep, die dan goedgekeurd moeten worden door de Duitse regering. Alleen dan zullen we zeker kunnen zeggen of er al dan niet een impact zal zijn. Tot op vandaag kan niemand op die vraag antwoorden en is het dus pure speculatie.”