Drivy: het verhuur tussen particulieren opent zich ook voor professionelen

Drivy

Bestaat er iets absurder dan een wagen bezitten en er niet mee rijden? Vanuit die filosofie heeft Drivy, een Franse start-up, een online huurplatform voor particulieren opgericht, om op die manier wat leven te brengen in ongebruikte auto’s. Zo kunnen bepaalde personen hun ongebruikte wagen rendabel maken, terwijl anderen, die er geen bezitten, er op bepaalde tijdstippen gebruik van kunnen maken. Voor het geleverde werk incasseert Drivy een commissie van 30% (die netjes gedeeld wordt met verzekeringsmaatschappij Allianz: zie later).

Omdat ook professionals vragende partij waren, heeft Drivy zijn platform ook voor hen opengesteld. “Professionele verhuurbedrijven, bedrijven die actief zijn in de autowereld (garagisten, dealers, koetswerkherstellers), vakmensen of handelaars willen hun ongebruikte voertuigen rendabel maken. Aan de andere staan bedrijven die investeren in huurwagens en die voortaan kunnen terugvallen op een dienstverlening op maat, dankzij een team dat maar al te graag inspeelt op hun wensen”, horen wij bij Drivy. Ondertussen maken reeds 300 bedrijven gebruik van deze online tool.

De focus ligt voornamelijk “op zelfstandigen en werknemers van kleine ondernemingen, die niet kapitaalkrachtig genoeg zijn en niet over de middelen beschikken om firmawagens aan te kopen of aan te kloppen bij de klassieke verhuurbedrijven.”

Hoe gaat het in zijn werk?
24440834081_0cfd79f6a1_b

Personen die hun voertuig wensen te verhuren, kunnen een gratis post plaatsen op de website van Drivy of de mobiele app. Hierbij vermelden ze wanneer hun voertuig beschikbaar is en waar het geparkeerd staat. Ze mogen zelf de prijs bepalen, waarbij ze kunnen rekenen op advies van Drivy. Hun post wordt gevalideerd en onmiddellijk online gezet.

Mensen die van hun kant een auto willen huren, moeten het vertrekpunt en de gewenste datum ingeven. Daarop wordt een lijst van beschikbare wagens getoond, waarbij de huurders de gewenste voertuigen kunnen aanklikken om dan vervolgens contact op te nemen met de eigenaar. Van zodra er een match is, moet de transactie online betaald worden. De voertuigen zijn automatisch gedekt door Allianz, de verzekeringsmaatschappij waarmee Drivy samenwerkt.

Op het afgesproken tijdstip komen eigenaar en huurder samen om de staat van het voertuig op te maken en de sleutels te overhandigen. Deze formaliteiten worden herhaald op het moment dat het voertuig wordt teruggebracht. Aan het einde van de huurovereenkomst wordt er een wederzijdse evaluatie gemaakt.

Wat met de verzekering?

Drivy en Allianz kwamen een verzekeringsformule overeen, die specifiek inspeelt op huurtransacties tussen particulieren. Van zodra de huur is overeengekomen op Drivy, wordt de bestaande polis van het voertuig tijdelijk vervangen door de Allianz-polis. Eventuele diefstal of schade valt met andere woorden onder de dekking van de verzekering van Drivy waardoor de eigenaar geen maluspunten dreigt op te bouwen.

De verzekering is inbegrepen in de commissie van Drivy. De prijs die op de site wordt vermeld is dus een all-in prijs. De polis wordt automatisch afgesloten, waardoor de huurder en de verhuurder geen formaliteiten dienen te vervullen. De verzekering voorziet bovendien in een 24/7 pechverhelping.

Het Service Clients-team van Drivy neemt alle verzekeringsformaliteiten voor zijn rekening. De klanten worden begeleid tot wanneer alles is opgelost. Dit team is van maandag tot zaterdag bereikbaar per mail of via de telefoon.

Deze dekking wordt sinds kort ook aangeboden aan bedrijven.

19865671368_f51d3449bc_b
Paulin Dementhon

België?

Drivy is van plan om de internationale toer op te gaan. Naast de bedrijfszetel in Frankrijk, beschikt Drivy nu ook over een vestiging in Duitsland en in Spanje. “We zijn momenteel nog niet actief in België, maar we denken er binnenkort ook een filiaal te openen”, aldus Paulin Dementhon, voorzitter en stichter van Drivy.