E-Car 333: E-mobility op z’n Belgisch

Geïnspireerd door zijn jarenlange terreinstudies in Afrika heeft Xavier Van der Stappen zijn credo in de praktijk gezet: “Lokaal produceren met lokale middelen, door lokale mankracht en voor een lokale markt.” Voor hem leven we in een fantastisch tijdperk omdat alles opnieuw gedaan moet worden. Een ware challenge voor deze autodidact met verschillende levens. Het resultaat? E-Car 333!

Xavier Van der Stappen kreeg de liefde voor automechanica met de paplepel ingegeven via zijn vader, een ingenieur van opleiding die boordcommandant was bij Sabena. ‘Hij deed niets liever dan auto’s van nul heropbouwen’, herinnert de Brusselse vijftiger zich. ‘Van kleinsaf hielp ik hem bij zijn passie.’

Op latere leeftijd legt Xavier zich toe op etnografisch onderzoek, waarvoor hij een twintigtal jaar in Afrika gaat leven. ‘Ik heb er veel gewerkt op de relatie tussen de mens en zijn omgeving. Daar heb ik ook ten volle beseft hoe afhankelijk we wel zijn van bepaalde natuurlijke grondstoffen, zoals olie. Het is – vergeef me de woordspeling – oliedom om zo’n fossiele brandstof te verbranden zoals we nu aan het doen zijn. In bepaalde Afrikaanse landen gebruiken ze zelfs olie om elektriciteit op te wekken.  Gezien de frequente stroomonderbrekingen staan ze dus open voor alternatieve energiebronnen, ook op vlak van mobiliteit. Het probleem is dat ze vandaag met tweede- en derderangswagens rijden die wij exporteren. Het Westen wil dat ook niet veranderen, want hen toegang geven tot groene autotechnologieën betekent ook de deur wagenwijd openzetten naar een goedkopere (lokale) productie…’

Lokale visie

Nog steeds in het kader van zijn beroep zet Xavier Van der Stappen exposities op, met een sterke focus op klimaatverandering en nieuwe technologieën.  ‘Zo kwam ik ook op het idee om voor die tentoonstellingen een aantal prototypes van elektrische voertuigen te ontwerpen’, aldus Van der Stappen. ‘In 2009 reed ik van Brussel naar Dakar met een elektrisch prototype van 40 kilogram, goed voor een autonomie van 200 kilometer aan 50 km/u. Een jaar later vertrok ik vanuit Kopenhagen richting Cape Town met een prototype van 80 kilogram, dat 400 kilometer kon rijden met een topsnelheid van 110 km/u.’

De Brusselaar had zich nog een leven lang kunnen bezighouden met het ontwikkelen van prototypes, maar zijn ambities reiken verder. ‘Ik wilde de opmars van de e-mobility een dienst bewijzen door een groene wagen te produceren op lokaal niveau, met lokale grondstoffen, voor de lokale markt.’ Onder die voorwaarden ziet  de E-Car 333 het levenslicht, een 100 procent elektrische – en 100 procent Belgische – wagen.

Van I-Care  tot E-Car

In 2010 ontwerpt de bekende Belgische architect en designer Pierre Lallemand een eerste concept van een stadswagen, inclusief vleugeldeuren. Hoewel het resultaat bijzonder knap oogde, bleek de wagen technisch te complex. ‘Niettemin hebben we in 2012 één exemplaar geassembleerd, de I-Care Racing. Hij reed zelfs 40.000 km op het circuit van Zolder om achteraf bepaalde technische keuzes te kunnen maken.’ De huidige  E-Car, waarvan het prototype werd voorgesteld op het Dream Cars Salon van 2015, maakt bijvoorbeeld gebruik van dezelfde motor en dezelfde regelunit voor de batterij.

Sinds die presentatie op het Salon is alles in een stroomversnelling geraakt. ‘We hebben het bedrijf ‘ECAR Belgian Green Vehicle’ opgericht in maart, twee maanden later hadden we al (Belgische) investeerders gevonden die geloofden in ons project. Vandaag stroopt iedereen de mouwen op om drie modellen te kunnen presenteren op het Salon van Brussel in januari. Het gaat om drie wereldpremières, op één chassis: de productieversie van de E-Car 333, een afgeleide luxeroadster met een autonomie van 300 km en een lederen interieur en een bedrijfsvoertuig, vermits het om een Salon voor Lichte Bedrijfsvoertuigen gaat.’

Zeg ‘333’!

De keuze voor de naam E-Car lag min of meer voor de hand. ‘Een elektrische wagen kan nuttig zijn van zodra hij een energie-overschot kan opslaan. Elektriciteitscentrales en windmolens draaien dag en nacht, en produceren op sommige momenten stroom waar we achteraf niets mee aanvangen. Met een laadtijd van nauwelijks 2,5 uur aan een klassiek stopcontact haalt de E-Car al een autonomie van 100 kilometer.’

Vanwaar dan 333? Het antwoord is simpel: tot 300 kilometer autonomie, drie wielen voor een hoger energierendement en drie plaatsen, ook al kan de E-car omgevormd worden tot een buggy en roadster met twee zitjes of een vierzitter voor familiaal gebruik.

De carrosserie van de E-Car 333 is gedeeltelijk opgetrokken uit gelamineerd linnen, het chassis bestaat uit gerecycleerd staal en ook de het dashboard is gemaakt van gerecycleerde materialen. ‘We hebben een eigen elektronisch circuit gebouwd, waardoor we in de nabije toekomst onze eigen veiligheidssystemen kunnen ontwikkelen (vermoeidheidsdetectie, adaptieve cruise control, enzovoort).’

Met het voertuig wil het bedrijf van Xavier Van der Stappen en Thierry Deflandre (in het milieu vooral gekend als voormalige bestuurder van Circuit Zolder) vooral bedrijfsvloten en leasingmaatschappijen aanspreken. ‘Dit soort klanten staat vaak terughoudend tegenover batterijen. Onze leverancier, die ook actief is op vlak van photovoltaïsche panelen, heeft een oplossing uitgedacht om batterijen een tweede leven te bezorgen. Daardoor kunnen we de batterijen huren, met lagere verkoopsprijzen als gevolg.’

In 2017 mikt ECAR Belgian Green Vehicle alvast op een verkoop van zo’n 50 exemplaren, te beginnen in januari op het autosalon in Brussels Expo!