Eerste Europese levering in Europa van 15 Hyundai ix35 Fuel Cell gevoed met waterstof

3392-w800-h600Hyundai Motor Company heeft de eerste brandstofcelvoertuigen ix35 geleverd aan de stad Kopenhagen in Denemarken. Deze werden overhandigd door de President van Hyundai Motor Europe zelf, Mr. Byung Kwon Rhim, tijdens de openingsceremonie van het eerste waterstofstation van Denemarken.

Deze 15 exemplaren van de ix35 Fuel Cell zijn de eerste voertuigen in Europa uit serieproductie die op waterstof rijden. ‘Hyundai gelooft in waterstaf als brandstof van de toekomst in Europa. De levering van de ix35 met brandstofcel is het bewijs dat wij een realistische oplossing bieden voor de noden van de regio inzake duurzame mobiliteit.’, verklaarde B.K. Rhim.
De brandstofcel van de ix35 produceert nul procent vervuilende emissie – er komt enkel waterdamp uit de uitlaat – en het gebruik ervan zal de stad Kopenhagen helpen om haar objectief te halen om tegen 2025 CO2-neutraal te worden.

HYUNDAI IX35 FUEL CELL 3E GENERATIE

Sinds 2011 heeft Hyundai een aantal prototypes van de ix35 Fuel Cell van de derde generatie gebouwd in het kader van de vele initiatieven om de voordelen van waterstof als  autobrandstof aan de buitenwereld te leren kennen, de nadruk te leggen op vele inspanningen om een paneuropees waterstofinfrastructuur te creëren, de publieke en private instanties de praktische kant te tonen van dit voertuig in het alledaagse leven.

Zo hebben bijvoorbeeld Europese politici toegang tot de ix35 Fuel Cell, door middel van het FCHJU-programma (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking) te Brussel, als bewijs dat
de Hyundai technologie klaar staat om te worden gecommercialiseerd. En eerder dit jaar werden de hoogst bevoegden uit 100 Europese bedrijven geïnformeerd en kregen zij de kans om de ix35 Fuel Cell te testen in het kader van een Hyundai evenement in Berlijn.

Hyundai is een echte wereldleider op het vlak van ontwikkeling van brandstofcel/waterstof, en dit reeds sinds de start van haar onderzoek met haar eerste brandstofcel in 1998. De  technologie van de brandstofcel die exclusief eigendom is van Hyundai, wordt verder ontwikkeld in het Eco Technology Research Institute, in Korea. Hyundai voorziet een productie van 1000 ix35 Fuel Cell in haar fabriek te Ulsan (Korea) tegen 2015.

De ix35 Fuel Cell wordt gevoed door een motor met 100 kW (136 pk) en kan een snelheid behalen van maximum 160 km/u. Door middel van twee waterstofreservoirs voor een totale
capaciteit van 5,64 kg gelegen tussen de achterste wielen, kan de wagen 594 km afleggen met één volle tank. Het voltanken zelf van de waterstofreservoirs neemt slechts enkele minuten in beslag.