Elektrische fietsen: een legaal kader vanaf 1 oktober

speed-pedelecsElektrische fietsen hebben al een tijdje – opgelet voor de flauwe woordspeling – de wind in de rug. Net omdat dit soort fietsen in de lift zit, is een goed wettelijk kader nodig.

Vanaf 1 oktober zullen er 3 categorieën elektrische fietsen onderscheiden worden:

  • Fietsen met een elektrische hulpmotor (≤ 250W en ≤ 25 km/u) beschikken enkel over trapondersteuning en hebben geen certificaat van overeenstemming (COC) nodig. Bij deze ‘conventionele’ elektrische fietsen geeft de motor enkel aandrijfkracht wanneer de bestuurder actief trapt.
  • Gemotoriseerde fietsen (≤ 1000W en ≤ 25 km/u) beschikken altijd over trapondersteuning maar kunnen ook zijn uitgerust met een motor die aandrijfkracht kan geven zonder dat de bestuurder actief trapt. Voor deze elektrische fietsen geldt een minimumleeftijd van 16 jaar. Voor deze categorie is een certificaat van overeenstemming nodig. Dit certificaat waarborgt dat het voertuig met de Europese technische voorschriften overeenstemt. Dit document moet men op een veilige plaats bewaren, maar moet men niet op zak hebben bij verplaatsingen. Wanneer de motor ook aandrijfkracht kan geven zonder trappen, is er ook een verzekering nodig.
  • Speed pedelecs (≤ 4000W en ≤ 45 km/u) zijn snelle elektrische fietsen waarbij de trapondersteuning niet stopt bij 25 kilometer per uur. Door zelf mee te trappen, kan de bestuurder snelheden tot 45 kilometer per uur halen. Speed pedelecs vallen daarom niet in de categorie van de ‘fietsen’ maar in die van de ‘bromfietsen’. Aangezien deze ‘fietsen’ beschouwd worden als ‘bromfietsen’, gelden ook de verkeersregels voor bromfietsen. Zo is er een (brom)fietshelm en een rijbewijs nodig. Ze moeten ook ingeschreven worden bij de DIV en een speciale, kleinere nummerplaat hebben.

Enkel mensen die met een snelle e-bike of speed pedelec rijden, hebben vanaf 1 oktober een rijbewijs (voor bromfiets of auto) inschrijving en nummerplaat nodig. Een verzekering is enkel nodig voor fietsen die een motor hebben die autonoom kan werken zonder dat de bestuurder trapt.

Omdat deze nieuwe regelgeving mogelijk bepaalde weggebruikers zou kunnen ontmoedigen om voor speed pedelecs te opteren, wenst federaal minister van mobiliteit, Françoit Bellot, deze fiscaal aftrekbaar te maken. Aangezien bedrijfsfietsen nu al voor 120 procent aftrekbaar zijn, is deze maatregel waarschijnlijk enkel van toepassing voor particulieren…

fiets-tabel