De belangrijkste rem op de grote doorbraak van de elektrische wagen blijft de autonomie van de hedendaagse accu’s. De Duitse technologiegroep Bosch blijft echter niet bij de pakken zitten en zal voortaan jaarlijks 400 miljoen euro investeren in de doorgedreven ontwikkeling van herlaadbare lithium-ionaccu’s. Daartoe werd onlangs een onderzoekscampus in Renningen ingehuldigd die zich volledig zal concentreren op de ontwikkeling van de technologie. Al in 2020 zou de opslagcapaciteit van de Bosch-accu’s verdubbeld moeten zijn en zouden ze ook aanzienlijk goedkoper worden.
Compact, licht en snelle laadtijd
Om van elektrische mobiliteit een succes te maken, moeten middelgrote voertuigen over 50 kilowattuur bruikbare energie kunnen beschikken. De accu van een moderne elektrische auto weegt 230 kilo en levert ongeveer 18 tot 30 kilowattuur. Om de gewenste 50 kilowattuur te halen, zou je dus een accu van 380 tot 600 kilo nodig hebben. Dat is niet wenselijk en zou – alleen al door het extra gewicht – de autonomie ook niet verder helpen. Het uiteindelijke doel is een accu van 190 kg, die 50 kilowattuur levert, compacter is én bovendien voor 75% geladen kan worden in 15 minuten. Om dat doel te bereiken, heeft Bosch heeft Bosch samen met GS Yuasa en de Mitsubishi Corporation de joint venture Lithium Energy and Power GmbH & Co. KG opgericht.
Verbeterde lithium-ionaccu’s zijn trouwens niet alleen een goede zaak voor autobestuurders, maar ook voor andere toepassingen waarbij deze technologie een hoofdrol speelt. Denk maar aan smartphones, laptops, tablets, draadloze huishoudapparaten, accugereedschap en nog tal van andere producten.
#AutoLees ook:
Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!