EU torpedeert bedrijfswagen en tankkaart

eu firmwagen

Belgen moeten langer werken, automatische loonindexering is niet meer van deze tijd en de fiscale voordelen voor tankkaarten en bedrijfswagens moeten weg. De Europese Commissie heeft – naar jaarlijkse gewoonte – de EU-lidstaten doorgelicht en spaart zijn kritiek niet als het gaat over ons land.

De Commissie dringt het hardst aan op gezonde overheidsbudgetten, waarvoor ze EU-landen zelfs sancties kan opleggen. Maar de analyse gaat breder dan dat. Dit jaar vallen voor België vooral de aanbevelingen op om meer te doen aan de files. Het fileprobleem wordt erger, merkt de Commissie op, en ondermijnt de Belgische aantrekkelijkheid voor investeringen. De Commissie legt de schuld voor het fileprobleem deels bij de Belgische fiscale aanmoediging voor bedrijfswagens en tankkaarten.

Het is niet de eerste keer dat de EU het systeem van de bedrijfswagens in ons land aan de kaak stelt. Zoals de vorige keren wordt die directe link tussen congestie en bedrijfswagens niet hard gemaakt met onderzoeksresultaten. Wellicht gaat de EU ervan uit dat heel wat werknemers zullen kiezen voor andere vervoersmodi eens ze geen bedrijfswagen meer hebben. Dat 88% dat niet zou doen bleek eind vorig jaar nog uit een eigen enquête van FLEET.