FLEET Mobility Manager of the Year 2016: Valérie Barratt – bpost

V_Barratt-ABP-4655-optimized

Met een vloot van bijna 16.660 duidelijk herkenbare voertuigen beschikt bpost over een van de grootste, zo niet de grootste, vloten van het land. Sommige voertuigen zijn aangekocht, anderen worden dan weer gehuurd. “De beslissing om een openbare aanbesteding uit te schrijven, hangt af van het type aankoop en het beschikbare budget”, zegt Valérie Barratt, Manager Fleet & Fleet Procurement bij bpost. “Bij de laatste aanbesteding hebben we beide pistes opengelaten om ons toe te laten om voor de beste optie te gaan.”

Valérie Barratt, sinds twee jaar aan de slag bij bpost, heeft er samen met haar team al heel wat projecten opzitten. Zo zijn ze zich onder meer gaan toeleggen op de kosten van de vloot. Brandstof en verzekeringen (voortaan enkel met BA-dekking) werden uit de leasingcontracten gehaald. “De strategie bestaat eruit om ook het aantal merken van het wagenpark te verminderen, vanuit een duidelijke doelstelling om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen, waarbij we echter niet willen inboeten aan kwaliteit.”

Ook de vervangwagens hebben een vermageringskuur ondergaan. “We hebben een analyse gemaakt van de gebruiksduur van dergelijke voertuigen per chauffeur en per jaar. Op basis van deze analyse werd beslist om het aantal vervangwagens in te perken. Tot nu toe horen we niemand klagen!”

Green Post

Het is één zaak om een car policy te hebben, maar ook het thema ‘ecologie’ loert steeds om de hoek. Beide factoren moeten niet noodzakelijk los van elkaar gezien worden. De voormalige ‘Belgische Post’ maakt deel uit van een globaal programma waarmee alle energie- en milieugerelateerde items onder de loep genomen worden (verbruik van de verschillende energiebronnen, rationeel omgaan met afval, duurzaam gebruik van water en papier, duurzame aankooppolitiek, enz…): dit alles valt onder de noemer ‘Green Post’. “Bpost bekleedt momenteel de eerste plaats in het Europese klassement op het vlak van CO2-verlaging”, zegt Valérie Barratt met gepaste trots.

Concreet vertaalt zich dit in verschillende maatregelen: opvolging van het brandstofverbruik, fietsenstallingen, mobiliteitsformules in de car policy, beperking van de CO2-uitstoot per voertuigcategorie, installatie van een online tool voor carpooling om de individuele verplaatsingen van de medewerkers te beperken, terugbetaling van de verplaatsingen met de fiets. Zonder de cursussen eco driving uit het oog te verliezen. “De resultaten zijn permanent beschikbaar dankzij de inbouw van ‘date loggers’ in onze voertuigen”, aldus Valérie Barratt. De resultaten mogen gezien worden: 5% brandstofbesparing, 5% minder CO2 en 20% vermeden ongevallen (andere factoren zoals meer comfort of minder stress werden niet in rekening gebracht, omdat ze moeilijk meetbaar zijn).

De nieuwe car policy bevat echter nog meer nieuwigheden: “Werknemers die over een bedrijfswagen beschikken, kunnen in functie van hun eigen profiel over een hybride of elektrisch voertuig beschikken in combinatie met een dieselwagen die ze 30 dagen per jaar mogen gebruiken voor vakantiedoeleinden.”

De huidige vloot bestaat voor 99% uit dieselwagens, maar bpost is van plan om over te stappen op andere energiebronnen. “In de nieuwe car policy bieden we onze chauffeurs de mogelijkheid om gebruik te maken van een hybride of elektrisch voertuig, indien dit overeenstemt met de functieomschrijving. Voor onze bestelwagens zijn we bezig met een haalbaarheidsstudie naar toepassing van CNG. Bij de vrachtwagens onderzoeken we de piste van een combinatie CNG/LNG.”

“Bpost test permanent nieuwe mobiliteitsoplossingen uit met het bedrijfsvoertuigenpark om de ecologische voetafdruk zoveel mogelijk te beperken. Tegelijkertijd wil het bedrijf de chauffeurs de best mogelijke tool aanreiken zodat ze hun werk optimaal kunnen uitvoeren.”

En qua mobiliteit?

Met de maatschappelijke zetel pal in het centrum van de stad, heeft het overheidsbedrijf aan de medewerkers voorgesteld om nog eens na te denken over de manier waarop ze naar het werk komen. Het mobiliteitsplan van de Stad Brussel kan op dit vlak voor de nodige ondersteuning zorgen. “Ongeveer 400 personeelsleden beschikken over een permanente parkeerkaart, terwijl nog eens zo’n 100 personen beperkt kunnen parkeren (120 dagen). Onze communicatie in het kader van het stadsontwikkelingsplan van Brussel is erop gericht om het aantal parkingabonnementen te verminderen met 15%. Op die manier willen we de chauffeurs aanzetten om hun verplaatsingspatroon te wijzigen nog voor het leasingcontract afloopt.” De eerste resultaten zien er alvast veelbelovend uit: reeds meer dan 50 personeelsleden hebben hun abonnement ingediend en hebben ervoor gekozen om met het openbaar vervoer naar het werk te komen.

“Bpost test permanent nieuwe mobiliteitsoplossingen uit met het bedrijfsvoertuigenpark om de ecologische voetafdruk zoveel mogelijk te beperken. Tegelijkertijd wil het bedrijf de chauffeurs de best mogelijke tool aanreiken zodat ze hun werk optimaal kunnen uitvoeren. Deze voertuigen zijn specifiek uitgerust voor het werk bij de post. Ze zijn niet meteen tot in de puntjes uitgerust, maar ze spelen in op onze behoeften en op het werk van de postmannen, dat constant evolueert.”

Naast de pendeldienst tussen de stations en de sorteercentra (“en de pendelbusjes zitten dagelijks eivol”, klinkt het overtuigend), heeft bpost in mei van 2015 een online tool gelanceerd, dat als ‘carpoolplaza’ door het leven gaat. Deze tool stimuleert autodelen voor de personeelsleden die geen alternatief hebben om zich naar het werk te begeven. Bovendien kunnen de werknemers op een kilometervergoeding rekenen voor hun verplaatsingen met de fiets. “We werken volop aan andere mobiliteitsoplossingen om in te kunnen spelen op een andere vraag van ons personeel, meer bepaald de parkeerkosten in de buurt van de Brusselse trein- en metrostations.” Het is duidelijk dat het de Belgische post niet ontbreekt aan ideeën om de eigen mobiliteit te herontdekken…