Ford ontwikkelt een virtuele ‘puttenkaart’ voor bestuurders

In heel Europa dragen slechte wegen elk jaar bij tot meer dan een op drie ongevallen.

In 2011 werden 20 miljoen putten gemeld in Europa, maar slechts de helft daarvan werd opgevuld… voor een geschatte kostprijs van ruim 1,2 miljard euro.

Die dure herstellingen zouden binnenkort wel eens verleden tijd kunnen zijn dankzij een ingenieuze virtuele ‘puttenkaart’, ontwikkeld dankzij crowdsourcing. Ford onthulde vandaag voor het eerst dat het aan zo’n kaart werkt en dat het systeem later dit jaar zal worden getest. De kaart zou putten in realtime weergeven op de schermen in de wagen en zou ook aangeven hoe erg ze zijn en welke alternatieve routes er bestaan.

“Een virtuele ‘puttenkaart’ zou nieuwe putten kunnen aangeven zodra ze verschijnen en zou andere bestuurders onmiddellijk kunnen waarschuwen voor het naderende gevaar,” aldus Uwe Hoffmann, research engineer Advanced Chassis Control Technologies bij Ford of Europe. “Onze auto’s beschikken reeds over sensoren die putten detecteren en we willen dat systeem nu naar een hoger niveau tillen.”

Vorst, ijs en sneeuw zorgen ervoor dat alle wegen bevriezen, ontdooien en uiteindelijk uit elkaar vallen. Voeg daar nog zware lenteregens aan toe, die de putten vullen, en het staat vast dat automobilisten die rond Pasen de weg op gaan zich aan heel wat problemen mogen verwachten.

Ford-modellen zoals de Galaxy, Mondeo en S-MAX gebruiken reeds sensoren voor de continu gestuurde schokdemping met putdetectie. Dat systeem detecteert putten met behulp van sensoren en past de ophanging aan om mogelijke schade te beperken.

Ingenieurs in het Ford Research and Innovation Center te Aken (Duitsland) onderzoeken momenteel ook camera’s en ingebouwde modems. Samen zullen die technologieën gedetailleerde informatie over de putten verzamelen en naar de cloud versturen. En van daaruit kunnen ze dan in realtime ter beschikking gesteld worden aan andere bestuurders.