Gauthier Helleputte is al sinds 2002 een “Mercedes-man” en snijdt binnenkort zijn vijfde jaar aan als verantwoordelijke van het Fleet & Corporate Sales team. Uit de markt horen we vooral positieve commentaren zoals “supersympathieke” kerel en gewoonweg fijn mens. Maar dat hij nu al een paar jaar tot het kransje der favorieten behoort in onze verkiezing, zal ook wel iets te maken hebben met zijn uitstekende sales skills. Zo hij al een Poulidor-complex had, is hij daar nu definitief van af, want hij werd door de lezers van het magazine FLEET verkozen tot FLEET Manager of the Year 2017!
Een trotse Gauthier nam zijn trofee gisteren 10 januari in ontvangst tijdens een gala-avond in Brussels Kart Expo, waar ook de FLEET Mobility Manager of the Year, de Best Selling awards van de Belgische auto-industrie en de AutoBuzz-awards werden uitgereikt. Geen klassieke prijsuitreikingen maar een film met Engelse humor, die voor heel wat vermaak zorgde.
FLEET kreeg Gauthier te pakken voor een interview.
Wat wordt uw belangrijkste fleetmodel in 2017 en waarom?
Ons Plug-in HYBRID gamma wordt nog verder uitgebreid in 2017 en zal ongetwijfeld een groot succes kennen. Voorts verwachten we ook veel van de nieuwe E-Klasse berline en break, waarvan we ook nog de All-Terrain-, Coupé- en Cabrioversie verwachten in 2017. Ook de GLA zal midden 2017 een facelift krijgen.
Wat zijn de nieuwe tendensen in de fleetmarkt?
De trend van de Plug-in HYBRID zal zich doorzetten. Voorts zal de toenemende populariteit van private lease de grenzen tussen de markt van de particulieren en die van “fleet” en “leasing” doen vervagen. De on-board telematica wordt ook een mooie toekomst voorspeld. Ik zie trouwens kansen om deze technologie te gebruiken voor B2B carsharing.
Gaat het mobiliteitsbudget de fleetsector veranderen?
Momenteel weten we te weinig om conclusies te trekken. Gaat het echt maar om 450 euro, dan lijkt me dat te weinig om een revolutie in gang te zetten.
Welk impact gaan carsharing en private lease op de automobielsector hebben?
Uit een studie van Bipe en Kantar TNS bij inwoners van grote steden overal ter wereld blijkt dat nieuwe mobiliteitsdiensten een impact zullen hebben op 10% van het wagenpark in stedelijke zones. Private lease (meestal contracten van 2 tot 5 jaar) zou de vervangingsgraad van privévoertuigen kunnen versnellen, want nu bedraagt dat gemiddelde meer dan 8 jaar in België. Onze wegen worden er niet alleen veiliger op maar ook de uitstoot van schadelijke stoffen zal dalen.
Voor welke collega fleetmanager hebt u het meeste respect?
De Fleet Manager van vorig jaar omdat hij de titel gewonnen heeft.
Elke constructeur heeft of brengt elektrische modellen op de markt, kunnen we spreken van de echte doorbraak in 2017?
Doorbraak in mindset bij alle constructeurs is in 2017 een feit. Publieke opinie is nog altijd afwachtend. Verdere R&D naar o.a. batterijen (en bijgevolg prijsdaling en autonomie verbetering) zal daar verandering in brengen.
Wat was voor u de meest opmerkelijke trend/gebeurtenis in 2016 (buiten de autosector)?
Trump, een tweede “Nine Eleven”
Wat is de favoriete app op uw smartphone?
LinkedIn
Hebt u nog tijd voor hobby’s? Welke?
Tennis en fietsen (amateur), familie (tweede beroepsactiviteit)
Wat is uw lievelingsrestaurant?
L’Amandier in Genval
Welk muziekalbum hebt u laatst gekocht?
Ik koop niet meer, ik huur… (Deezer)