Op vraag van de FIA Regio 1 (Europa, Afrika en het Midden-Oosten) werd een enquête gevoerd bij 12 Europese landen (waaronder België) om de mening te kennen van de consumenten over de geconnecteerde auto. De resultaten tonen aan dat er een kloof is tussen de data die potentieel kunnen verzameld worden en wat de consumenten willen delen met leveranciers van diensten.
76% van de ondervraagden heeft interesse in een geconnecteerde auto
Drie kwart van de automobilisten (76%) is geïnteresseerd in een geconnecteerde auto. 6% daarvan heeft er reeds een en 18% heeft plannen om er zich binnenkort een aan te schaffen. De belangrijkste motivatie is het verhogen van de veiligheid. De tweede en derde reden zijn respectievelijk een lager verbruik en het vermijden van files.
Aan wie moeten de data toebehoren?
Negen op de tien automobilisten zijn van mening dat de data alleen aan de eigenaar of gebruiker van het voertuig toebehoort. En 91% wil zelf ook het doorsturen van data stopzetten indien ze dat willen.
76% is van mening dat de toegang tot de data gelimiteerd in de tijd moet zijn of gedefinieerd in functie van een traject. In geval van pech, wil 78%zelf kunnen beslissen wie hen komt helpen. 95% van de ondervraagde personen zijn van mening dat een wettelijk kader nodig is dat hun rechten en de verzamelde data over hun voertuig beschermt.
De grootste bezorgdheid van de automobilisten (88%) is dat er persoonlijke gegevens worden vrijgegeven. Andere bezorgdheden zijn het commercieel gebruik van data (86%), het hacken van het voertuig (85%) en het lokaliseren van het voertuig (70%).
Het profiel van de Belgen
Volgens de enquête hebben “Belgen kennis, begrip en een gemiddelde interesse voor geconnecteerde voertuigen. Bevraagd over motivatie om er eventueel een aan te schaffen, hebben ze vooral interesse voor oplossingen die onderhoud op afstand mogelijk maken. De Belgen maken zich weinig zorgen over het delen van gegevens zoals de kilometerstanden, hun rijgewoonten, het gebruik van geconnecteerde functies en hun telefonie. Ze zijn wel – meer dan andere landen – bezorgd over de veiligheid van hun data en vragen dan ook een specifiek juridisch kader. Toch zijn ze niet echt geïnteresseerd in de mogelijkheid om zelf de overdacht van data stop te kunnen zetten.
Aanbevelingen
De FIA Regio 1 heeft op basis van deze enquête aanbevelingen gedaan over de voorwaarden en de controle van de data:
- Bescherming van de data : de wetgeving moet er borg voor staan dat de automobilisten eigenaar blijven van hun data en het gebruik ervan zelf kunnen beheren.
- Vrije keuze : de automobilsiten moeten het recht hebben om te veranderen van dienstenleverancier wanneer ze dat willen en nodig achten.
- Vrije concurrentie: de dienstenleveranciers moeten het recht hebben om beveiligde producten en functies te ontwikkelen.
De enquête
De enquête werd gevoerd door Research Now in 12 Europese landen (Duitsland, Oostenrijk, België, Denemarken, Spanje, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen, De Tsjechische Republiek en het Verenigd Koninkrijk bij een representatief panel van 12000 personen (ongeveer 1000 per land). De respondenten zijn personen tussen de 18 en 70 jaar die deel uitmaken van een een gezin die minstens een keer per week de auto gebruiken.
Klik hier om de volledige resultaten van de enquête te lezen (Frans).
#Auto