Geen Vlaamse verkeersbelasting of inschrijvingstaks voor CNG-wagens

CNGDe Vlaamse regering heeft beslist om nieuwe wagens die op aardgas rijden vrij te stellen van de jaarlijkse Vlaamse verkeersbelasting en de Belasting op Inverkeerstelling. De Natural Gas Vehicle Association Belgium (NGVA.be) juicht deze beslissing toe omdat ze de vergroening van het Vlaamse wagenpark zal stimuleren.

De Vlaamse regering heeft zichzelf ambitieuze doelstellingen opgelegd voor de vergroening van het wagenpark. Vlaams Minister Turtelboom wil 100.000 groene voertuigen tegen 2020 waarvan 40.000 aardgasvoertuigen. Om de overstap naar duurzame mobiliteit aan te moedigen heeft de Vlaamse regering beslist dat voor voertuigen die op CNG (Compressed Natural Gas) rijden geen Vlaamse verkeersbelasting of inschrijvingstaks moet worden betaald tot en met 2020.

“Een juiste en moedige beslissing”, aldus Didier Hendrickx, voorzitter van NGVA.be, “want aardgaswagens kunnen helpen om de Vlaamse ambities sneller te realiseren. Wij staan volledig achter de aanpak van Minister Turtelboom om vervuilende emissies schadelijk voor de kwaliteit van ons leven te bestrijden. Fijn stof kost de gemiddelde Vlaming en Belg tot drie gezonde levensjaren. Dit is ook een voorbeeld voor de andere gewesten en andere Europese landen.”

CNG: duurzamer naar niet duur

Aardgaswagens zijn een pak duurzamer dan klassieke dieselwagens. Hendrickx: “Ze stoten tot 12% minder CO2 uit. De hoeveelheid stikstofoxiden (NOx) is meer dan 50% lager. En de uitstoot van fijnstof is verwaarloosbaar. Maar het goede nieuws is dat aardgaswagens helemaal geen dure investering zijn voor de consument.”

Een ecologisch alternatief dat voor iedereen bereikbaar is

Momenteel bieden een 10-tal bekende automerken een 30-tal CNG-varianten. “Het gaat daarbij telkens om vertrouwde modellen met aardgasinjectie. De aankoopprijs is slechts licht hoger. Het rijcomfort en de actieradius zijn vaak zelfs beter dan de dieselversie. Dit in tegenstelling tot elektrische wagens die vaak een fors prijskaartje en een beperkt rijbereik hebben. Aardgaswagens zijn dus een ecologisch alternatief dat vandaag al voor iedereen bereikbaar is, zonder dat compromissen moeten worden gesloten.”

Groeiend aantal aardgasstations

Elke maand openen 2 nieuwe aardgasstations in België. “Tegen eind dit jaar zullen meer dan 40 stations operationeel zijn” zegt de voorzitter van NGVA.be. “De beslissing van Minister Turtelboom gaat de huidige uitbaters van CNG-stations (Dats24, Enora, Green Point Supplies) aanmoedigen om nog meer projecten op te zetten en nieuwkomers (CNG Net, Q8) definitief overtuigen van hun keuze om in Vlaanderen actief te worden.”

Goedkoper over de hele rit

CNG is goedkoper aan de pomp dan diesel. Over de hele rit bekeken is de kleine meerkost van de CNG-wagen dus snel terugverdiend. En dankzij de maatregel van de Vlaamse regering bespaart bijvoorbeeld de eigenaar van een hybride CNG-wagen met een 1600 cc motor 86,76 EUR BIV bij aankoop en 269,28 EUR verkeersbelasting per jaar. Op 4 jaar tijd is dat een extra winst van 1.163,88 EUR. “En daar moet men ook nog eens de acties van de automerken bijtellen”, stipt Hendrickx aan. “Met CNG wint dus niet alleen het milieu maar ook de consument.”

Andere gewesten en de federale overheid…

NGVA.be hoopt dat deze Vlaamse maatregel de andere gewesten en de federale overheid aanmoedigt om ook initiatieven te nemen, zoals soortgelijke belastingverminderingen, het stimuleren van leasewagens op CNG en investeringen in aardgasbussen.