Geert Markey (VAB): “Een Chinese wall tussen VAB en KBC Autolease”

Bijna 1 jaar geleden kwam Geert Markey aan het hoofd van VAB. Hoe kijkt hij terug op zijn eerste jaar en wat mogen we in de toekomst verwachten van de mobiliteitsclub?

KBC Verzekeringen is naast VTB-Kultuur  aandeelhouder van VAB en u hebt een achtergrond bij KBC Lease. Betekent dit dat er dan ook meer invloed zal komen van KBC Autolease binnen VAB?

Nee, we hebben er van in het begin zorg voor gedragen dat er een Chinese wall was tussen VAB en KBC Autolease. Omwille van nieuwe mobiliteitsvormen zoals ‘Mobility as a Service’ maar ook technologische ontwikkelingen zoals de autonome wagen wou KBC Groep wel meer zeggenschap in de strategische doelstellingen van VAB voor de toekomst. Wat we  wel gedaan hebben, is de centralisatie van het schadeproces van KBC Verzekeringen en Autolease bij VAB. Maar dit is een service die we inmiddels ook aan een andere klant leveren. Hiermee komt de Chinese Wall tussen KBC Autolease en VAB niet in het gedrang en dat is maar logisch ook.

En hoe reageerden de klanten?

In het begin afwachtend maar we hebben ze snel verzekerd dat VAB een betrouwbare en onafhankelijke partner zal blijven. De plaats van VAB in de visie van KBC over mobiliteit is allerminst die van een exclusieve partner.

Integendeel, kijk maar naar mobiliteitsdiensten zoals Olympus, die zijn open market en worden aan dezelfde voorwaarden aan de concurrenten van KBC Autolease aangeboden. Dat is ook zo voor de bijstand, voor Fleet Services en voor alle andere producten die VAB aanbiedt. Die boodschap is overgekomen want in 2016 hebben we alle leasingklanten kunnen behouden en bij de constructeurs zijn er zelfs nog bijgekomen. Op dit moment draaien wij in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar 10 tot 15% meer volume.

Wat zijn de projecten voor de toekomst?

Dat is in de eerste plaats een bestendiging van de groei en die is behoorlijk fors op alle fronten: bijstand, remarketing, rijschool … We hebben nu 2,5 miljoen wagens onder contract voor bijstand en doen een half miljoen interventies per jaar. Fleet Services doet jaarlijks 100.000 transporten en 50.000 inspecties en daarmee zijn we marktleider. Onze eerste prioriteit voor 2017 is die sterk gestegen volumes kwalitatief te blijven afhandelen. Daarom gaan we investeren in personeel, processen systemen en materiaal om de kwaliteit van de service op een hoog niveau te houden.

Daarnaast blijven we investeren in nieuwe mobiliteit. VAB is de belangrijkste aandeelhouder van het Olympus mobiliteitsplatform.

Intussen zijn er al vier leasingmaatschappijen die met Olympus samenwerken: ALD Automotive, KBC Autolease, Belfius Autolease en recent is Volkswagen D’Ieteren Finance daar bijgekomen. Eind vorig jaar hebben we het product gelanceerd en dit jaar gaan we vol voor de commercialisering.

Andere projecten waar we in investeren zijn telematica en onze mobiliteitconsulent Traject, waar we hoofdaandeelhouder van zijn. Voor beide projecten werven we nieuwe mensen aan. En dan is er ook nog Cambio, waar we minderheidsaandeelhouder in zijn, ook daar wordt in geïnvesteerd met o.a. een uitbreiding van de vloot deelwagens.

De (elektrische) fiets maakt een sterke opmars, ook voor woon-werk verkeer. Heeft VAB op dat vlak iets in de pipeline?

De fietsbijstand is aan het groeien en we werken aan een fietsverzekering.

Qua omzet zal dat niet heel groot zijn maar ik geloof wel dat het een belangrijke groeimarkt is. Dus is het opnieuw een logische keuze die perspectieven biedt voor de toekomst. We zullen dit vooral via onze online-kanalen in de markt zetten.

Ontdek het volledige interview met Geert Markey in nummer 112 van het magazine FLEET dat binnen enkele dagen verschijnt.