Ginion Group en Alphabet leveren 31 hybride en elektrische BMW’s aan NETiKA

Ginion Group is de partner voor de duurzame mobiliteit van NETiKA, een groep gespecialiseerd in software- en IT-diensten in Waver. De levering van 31 plug-in hybride en elektrische wagens toont aan dat de integratie van ecologie in het beheer van ondernemingen niet alleen de toekomst is, maar al de realiteit van vandaag.

Ginion Group, automobielgroep in volle expansie en actief in de verkoop van zowel premium- als luxewagens, vierde vorig jaar zijn vijftigste verjaardag, maar heeft meer dan ooit de blik op de toekomst gericht. Het engagement ter bescherming van de biodiversiteit met de installatie van vijf bijenkolonies op de site in Waver dat als doel heeft zijn netwerk te inspireren en te sensibiliseren is slechts een van de groene thema’s van de automobielgroep.

NETiKA van zijn kant startte vijf jaar geleden met de bouw van zijn nieuw kantoor in Waver een ecologische evolutie wanneer het niet koos voor een traditioneel verwarmingssysteem (op aardgas of stookolie), maar de voorkeur gaf aan drie beschikbare grondstoffen: warmte vrijgegeven door de servers, geothermie en zonne-energie.

Vanaf mei zorgt Ginion Group, in samenwerking met BMW Belux en Alphabet Belgium, voor de vervanging van NETiKA’s wagenpark bestaande uit 30 dieselwagens door 25 plug-in hybrides (BMW 225xe Active Tourer) en 5 BMW i3’s (100% elektrisch).

NETiKA plaatst bovendien extra zonnepanelen op zijn plat dak waardoor de capaciteit van de installatie van 20 kW naar 120 kW stijgt. Deze investering is mogelijk dankzij de subsidies van de overheid.

Bovendien ontwikkelde NETiKA een eigen softwaretoepassing die de laadbeurten van dit nieuwe wagenpark zal beheren in functie van de noden van de bestuurders. Dit platform genaamd NEOFLEET beheert bovendien ook de terugbetaling voor externe laadbeurten en optimaliseert de energiekost. De oplossing bewijst elke dag zijn nut op de site van NETiKA en zal vanaf deze zomer beschikbaar zijn voor geïnteresseerde bedrijven.

Zonnepanelen

Om dit wagenpark op eigen kracht op te laden, investeerde het bedrijf in nieuwe zonnepanelen van ENERSOL: het volledige platte dak van 1 500 m2 werd bedekt met 444 zonnepanelen die verantwoordelijk zijn voor een totale productie van 120 kW. Jaarlijks verwacht men een productie van 120.000 kWh.

Als specialist ter zake, ontwikkelde NETiKA eveneens een softwaretoepassing die de laadbeurten van de wagens beheert in functie van verschillende parameters.

NEOFLEET, de intelligente softwaretoepassing die laadbeurten beheert

Deze nieuwe software brengt oplossingen voor typische problemen eigen aan het beheer van een vloot plug-in hybride en elektrische wagens.

Allereerst is het niet nodig de wagens van medewerkers die de volledige dag op kantoor doorbrengen op te laden via de zogenaamde snelle laadpalen.

  • Dergelijke laadbeurten kunnen een risico betekenen voor de elektrische installatie van de KMO gezien het vermogen niet ongelimiteerd is.
  • Bovendien vragen dergelijke snelle laadpalen aan elke bestuurder een bepaalde communicatie. Een taak die elke ochtend herhaald dient te worden en zo als verplichting – onderhevig aan Belgische weer – kan aanvoelen. Er zijn leukere manieren om de dag te starten dan uw handen nat en vuil te maken aan het connecteren van uw auto met de laadkabel aan de laadpaal.
  • Tot slot zijn medewerkers verplicht hun wagen te verzetten om de snelle laadpaal vrij te maken, een stoelendans die elke dag kostbare tijd zou vragen.

Om deze negatieve punten weg te werken, heeft NETiKA een softwaretoepassing ontwikkeld die perfect samenwerkt met de eigen ontworpen laadpalen. Deze zogenaamde “laadtotems” bieden twee “trage” laadkabels aan, beschikbaar bij BMW aan interessante prijzen, waardoor de prijs van een dergelijke dubbele laadpaal slechts 50% is van de prijs van een traditionele dubbele laadpaal.

Dit heeft als voordelen dat:

  • Voor dezelfde totaalprijs er voor elke groene wagen een laadpunt geplaatst kan worden,
  • Bestuurders de handen niet meer hoeven vuil te maken aan het verbinden van laadkabels gezien deze beschikbaar is aan de laadpaal, beschermd tegen de regen,
  • De tijd buiten – onderhevig aan het weer – tot een minimum herleid wordt. Eenmaal binnen kan de bestuurder via zijn smartphone of een tablet aan de receptie zijn noden in het systeem doorgeven. Het systeem zorgt dan autonoom voor de planning van de laadbeurten, rekening houdende met de vraag van alle medewerkers.

Mocht een bestuurder vergeten zijn noden in het systeem in te geven, zal NEOFLEET deze hiervan verwittigen. Als de vraag van een bestuurder doorheen de dag verandert, zal de software automatisch de planning van de laadbeurten herberekenen.  Mocht een bezoeker een grotere nood hebben of een snelle laadbeurt vragen, zal de receptionist meteen een visueel overzicht hebben op de invloed van deze aanvraag op de laadplanning vooraleer te beslissen de nieuwe laadbeurt op te starten.

NEOFLEET beheert vervolgens:

  • De terugbetaling van de kosten gemaakt door medewerkers voor een laadbeurt aan een openbare laadpaal of bij hem/haar thuis,
  • De laadinstructies in functie van het traject dat de verbruiker aflegt (stadsverkeer of autosnelwegen),
  • de TCO (Total Cost of Ownership) van elke bestuurder en elke wagen en diens rijgedrag.

NEOFLEET toont aan dat een wagenpark van plug-in hybride en elektrische wagens niet enkel ecologisch verantwoord is, maar ook economisch een interessante piste is.

NETiKA zet zijn deuren in Waver open om aan elke geïnteresseerde de werking van zijn installatie te komen ontdekken in de hoop zo andere ondernemingen te inspireren om dezelfde aanpak te overwegen.