Guy Hannosette (Vancia Car Lease): “We zijn begeistert door het beestje!”

Guy Hannosette behoeft eigenlijk geen introductie. Sinds jaar en dag is hij commercieel directeur bij Vancia Car Lease en gekend omwille van zijn aanstekelijk enthousiasme. FLEET.be ging richting Kortrijk om hem aan de tand te voelen over de sector die hem zo nauw aan het hart ligt en ontdekte daar dat hij ook nog een andere passie … op twee wielen  heeft.

Laten we voor de verandering maar eens van wal steken met uw andere passie. En die heeft te maken met twee wielen …

Inderdaad, ik zit sinds 15 jaar in de organisatie van de Record Bank E3 Harelbeke. Dat is een World Tour wielerwedstrijd met een hoog VIP-gehalte die ieder jaar in maart wordt georganiseerd. De wielerwedstrijd bestaat al 60 jaar en in 2003 zijn we met een jongere generatie in het bestuur gestapt. We zijn een VZW met 11 bestuursleden waar ik ben verantwoordelijk voor het financiële beheer en het VIP-gebeuren. Het gaat om zo’n 5.000 genodigden die met 56 bussen het parcours op gaan om de renners op verschillende plaatsen te zien. Eigenlijk is het zoals het leiden van een bedrijf. We hebben een technische commissie, een PR-commissie, een VIP-commissie, een financiële commissie, een sportcommissie … Naast de bestuursleden heb je ook nog 7 à 8 medewerkers per commissie om alles in goede banen te leiden. Om onze sterke groei van de laatste vijf jaar op te vangen hebben hebben we nu ook een full time manager en een eigen E3 kantoor

U fietst zelf ook?

Ja, al sinds mijn 28 jaar. Ik had naast mijn drukke leven bij Vancia een uitlaatklep nodig en dat is de fiets. Puur recreatief maar toch met de nodige competitieve toets. Ik doe dat samen met een tiental toffe vrienden en meestal gaan we in het weekend fietsen en in de week doe ik spinning om de conditie te onderhouden. We organiseren soms ook trips voor enkele dagen. Zo gaan we in mei naar heet Zuiden van Frankrijk. We starten er in Bordeaux voor een rit van 1000 km.

Hoe is Vancia Car Lease indertijd onstaan?

Vancia Car Lease is gegroeid uit de garage Peugeot Vandecasteele te Kortrijk. Ik ben begonnen bij Vancia in 1985 maar de eerste stappen werden enkele jaren daarvoor gezet. De verhuur van wagens was toen nog niet echt courant maar Noël en Bernard Vandecasteele deden het wel al voor klanten die een auto voor een korte periode nodig hadden. Het is dus eerder spontaan ontstaan als extra dienst naar goede klanten. Garage Vandecasteele is lang verantwoordelijk geweest voor de Peugeots die in België toekwamen per trein. Zij verzorgden dan het transport met vrachtwagens naar de verschillende concessies. Ze hebben de licentie overgenomen van de familie Ancia uit Luik en daaruit is de naam ontstaan, een samentrekking van Vandecasteele en Ancia. In het begin werden alleen Peugeots verhuurd maar op vraag van klanten is het dan in 1991 een multimerk leasingmaatschappij geworden.

Hoe maakt Vancia Car Lease het verschil met de andere leasingmaatschappijen?

We kijken niet zozeer naar de andere leasingmaatschappijen. We luisteren vooral naar de noden van onze klanten. Dat is altijd al onze leidraad geweest. We spelen kort op de bal en willen voeling hebben waar ze mee bezig zijn en waar we voor hen een meerwaarde kunnen zijn. Die persoonlijke aanpak is in onze visie de enige manier om klanten tevreden te houden en ze ook aan ons te binden. Daarom hebben we het ook nooit moeten hebben van grote publicitaire campagnes. Tot op vandaag krijgen wij nieuwe klanten door reclame die bestaande klanten en bestuurders van onze auto’s voor ons maken. In de huidige markt mag je dat uniek noemen. Vanzelfsprekend zijn we mee op het vlak van databeheer, wat vandaag de dag cruciaal is in het beheer van een wagenpark. We implementeren nu een nieuwe software die vanaf oktober operationeel zou moeten zijn. Dat zal het persoonlijke contact met de klanten nooit vervangen maar het is wel een extra troef om ze nog beter te helpen bij het beheer van hun vloot. Wij voelen genoeg dat sommige klanten geen gehoor meer krijgen bij hun leasingmaatschappij en een dossiernummer geworden zijn. Dat is iets wat bij ons nooit zal gebeuren, een persoonlijke aanpak blijft een prioriteit. Bij ons is het echt maatwerk per klant.

U draait al meer dan dertig jaar mee in deze sector en u bent eigenlijk het gezicht van Vancia Car Lease. Wat bindt u aan deze onderneming?

Het is natuurlijk ook een beetje mijn kind. Dat geef je niet graag uit handen. Bovendien spreekt het familiale karakter van de onderneming mij aan. De familie Vandecasteele heeft mij toen het vertrouwen gegeven om iets te ontwikkelen wat in die tijdsgeest niet evident was: vanuit een Peugeot-achtergrond multimerk verhuur doen. We zijn begeistert door het beestje. Het is een boeiende sector die constant verandert en waarin ik volledig mijn ding kan doen in een omgeving waar ik mij goed voel. En ja, ik ben gekend in de sector, dat kan ik niet ontkennen (lacht). Maar ik kan ook terugvallen op een deskundig en trouw superteam en natuurlijk ook op Noël Vandecasteele, die op zijn 71 jaar nog altijd zeer actief is binnen Vancia Car Lease. De opvolging is trouwens verzekerd met zijn zoon Christophe. Die was tot nog toe verantwoordelijk voor de Peugeot-garages van Vandecasteele en daar is een CEO voor aangeworven: Filip De Sutter, die sinds 1 januari van dit jaar die functie opgenomen heeft.

Wat trekt u vooral aan in de leasingsector? Vooral het product, de auto, of toch meer het service-aspect?

Beiden! Wil  je in deze sector werken, dan moet je wel interesse hebben in auto’s. Klanten vragen advies over de samenstelling van hun wagenpark en dan moet je weten wat er allemaal op de markt is. Samen met mijn commerciële medewerkers hou ik dan ook constant de vinger aan de pols: wat doen de merken, wat is de evolutie op het vlak van motorisaties, welke segmenten doen het goed, … het is een constante monitoring van de sector. Maar de service is even belangrijk. Het willen helpen van je klanten, luisteren naar hun noden en hen ook de juiste oplossingen bieden. Op dat vlak is onze rol de afgelopen  jaren steeds belangrijker geworden. De fiscaliteit rond de bedrijfswagen is zo complex geworden dat het voor veel bedrijven essentieel is dat er iemand hen de weg wijst. En dat doen we niet door wat info op onze website te zetten. We hebben een team van vier gedreven sales dames die de klanten telefonisch te woord staan om ze te helpen bij hun keuzes. Dat betekent ook op bezoek gaan bij klanten om ze het van naaldje tot draadje uit te leggen.

Hoe ziet een typische werkdag van Guy Hannosette er uit?

Ik ben iedere dag op kantoor, ik wil onder mijn mensen zijn. Maar ik woon hier ook vlakbij en files kennen we niet, dus telewerken is niet echt nodig. Ik begin altijd rond acht uur en dan is het een hele dag door contacten met klanten, invoerders, garages, met de medewerkers, met de leveranciers, met de familie Vandecasteele. Het gaat heel breed, wat dat betreft moet ik een multitasker zijn. ‘s Avonds ga ik meestal door tot een uur of zeven, acht en nadien doe ik nog veel netwerkeventen. Ik vind dat niet alleen belangrijk, ik doe het ook graag. Die sociale contacten, dat is iets wat me ligt. En als ik dat samen met mijn echtgenote kan doen – die ook een drukke agenda heeft – is dat mooi meegenomen.

Merkt u onzekerheid in de markt door alle recente zaken: nieuwe Belgische regelgeving rond plug-in hybrides, WLTP, …?

Zeker en vast. En de constructeurs hebben ook niet altijd alle antwoorden. Het is dus een ondankbare situatie. Bedrijven willen keuzes maken voor hun wagenpark voor de komende jaren en bestuurders willen ook weten waar ze aan toe zijn voor het VAA. Dat is op vandaag geen eenvoudige opdracht, daar onze regering geen duidelijke en toekomstgerichte positie inneemt. Het WLTP-gebeuren zou ook gevolgen kunnen hebben voor het segment van de SUV’s en crossovers. Die hebben de afgelopen jaren aan populariteit gewonnen maar ze staan wat hoger op de wielen en zijn wat zwaarder. Met de nieuwe testcyclus zullen ze dus waarschijnlijk minder goed scoren qua uitstoot dan de meer traditionele segmenten. Dat zijn allemaal factoren om rekening mee te houden.

Heeft Vancia Car Lease plannen om in de toekomst samen te werken met andere bedrijven? Eventueel overnames of zelf overgenomen worden?

Wij zijn door de jaren heen organisch gegroeid tot een wagenpark dat vandaag 6.550 voertuigen telt. Op zich is dat al iets om trots op te zijn. Overnames of samenwerking zijn dus geen doel op zich maar we zijn altijd bereid om te luisteren waar er opportuniteiten zijn. Er zijn al meerder gesprekken geweest in het verleden met andere spelers en andere investeerders. We hebben daar vooral uit geleerd dat we op een goede manier groeien en dat we niet noodzakelijk moeten samenwerken of overgenomen worden om onze toekomst verder uit te bouwen. We zullen ook in de toekomst blijven luisteren naar voorstellen maar tot op heden is de deus ex machina er niet gekomen.

Vancia Car Lease heeft een filiaal net over de Franse grens in Rijsel. Hoe is dat tot stand gekomen?

We doen dat al twintig jaar en Vancia Car Lease France is eigenlijk gegroeid op vraag van Belgische klanten die een filiaal hebben in Frankrijk en voor die medewerkers een leasewagen nodig hebben. Leasing staat in Frankrijk nog niet zo ver als in België, niet op het vlak van service, prijzen, reactiviteit, etc. Onze klanten appreciëren het dan ook dat wij hen diezelfde service bieden over de grens. Belangrijk in dit verhaal: de klanten kunnen zelf kiezen waar wij die auto’s kopen in België. De wagen rijdt in Frankrijk met Franse nummerplaten maar wij regelen alles vanuit België. We merken dat er nog veel groeipotentieel is met onze aanpak.

Hoe belangrijk is flexibiliteit voor de fleetklant vandaag?

Steeds belangrijker en dat is ook iets waar we graag op inspelen. Zo hebben wij een eigen wagenpark van 300 auto’s voor korte termijn gebruik. Dat kan een aanloopwagen zijn maar sommige klanten vragen ook een wagen voor een nieuwe medewerkers van wie ze niet zeker zijn dat hij of zij ook zal blijven. Met dat wagenpark voorzien wij ook in die behoefte. Maar soms zit het hem ook in de details. Zo stellen wij aan klanten contracten van 47 of 59 maanden voor in plaats van de klassieke 48 en 60 maanden. Zo vermijden zij de hele rompslomp en het tijdverlies van naar de verplichte technische keuring te gaan.

Steeds meer leasingmaatschappijen zijn zich aan het converteren naar mobility providers met een breed aanbod van mobiliteitsdiensten. Is dat iets wat Vancia Car Lease ook ambieert?

We volgen die evolutie natuurlijk op de voet en luisteren in de eerste plaats naar onze klanten. En dan moeten we vandaag toch vaststellen dat er weinig tot geen vraag is naar dat soort oplossingen. Het leeft niet bij de klanten. We hebben wel klanten met mobiliteitscontracten waarbij ze een bedrijfswagen combineren met een fiets en treinabonnement. Maar dat zijn er weinig. We zullen onze klanten daar altijd in tegemoetkomen als ze dat soort oplossingen vragen, maar nu lijkt het alsof iedereen vol is van het idee terwijl dat in de praktijk niet zo is. Er beweegt wel veel in de markt, maar dat draait allemaal rond de auto: fiscaliteit, de shift naar benzine en hybride, …

U zei daarnet al dat u de evolutie van de automarkt op de voet volgt. Hebt u ook een favoriet model uit het verleden?

Het zijn er veel hoor maar als ik er dan toch ééntje moet kiezen, dan is het een Peugeot 504 waarmee ik oldtimer rally’s rij. Een coupé cabrio getekend door Pininfarina met een 1800 benzinemotor. Een heel mooie auto en zeldzaam. Rijdt heel pittig en comfortabel. De familie Vandecasteele heeft trouwens een collectie van 100 Peugeots en sommige daarvan worden gebruikt voor oldtimer rally’s. Soms gaan we ook fietsen met de Peugeot-vrienden en klanten en dan doen we de zwart-wit geblokte retro fietstenues van Peugeot aan. Dan nemen we een zeldzame Peugeot 404 in koersoutfit mee op onze nostalgische trip.