Hoe op WLTP reageren: Renta geeft raad

Misschien hebt u al een verhoging van de CO2 waardes gezien bij sommige constructeurs. Dat is een (eerste) gevolg van de overgang van de NEDC-test naar de nieuwe WLTP rijcyclus zoals opgelegd door Europa.

Tegen 2018 moeten de constructeurs deze WLTP-test toepassen op alle nieuwe modellen die ze commercialiseren. Maar ze hebben ook de mogelijkheid om tot in 2021 de NEDC-waarden te publiceren naast de WLTP-waarden door een theoretische formule te gebruiken.

 

“Enkele merken hebben niet tot september gewacht en testen hun voertuigen reeds volgens de WLTP-norm”, zegt Frank Van Gool, algemeen directeur van Renta, de Belgische federatie van voertuigenverhuurders.

Waarden die nu reeds hoger zijn

De “goede leerlingen” publiceren nu reeds de twee waarden … maar toch met een (al dan niet) grote verrassing. De NEDC CO2-waarden die geëxtrapoleerde worden naar de WLTP-test zouden nu al sterk verhoogde waardes tonen voor sommige modellen. “Dat heeft een direct impact op het VAA, de fiscale aftrekbaarheid en, in Vlaanderen op de BIV en verkeersbelasting.”

Frank Van Gool

In die context geeft Renta zijn leasingklanten drie raadgevingen:

  • Wacht niet te lang om uw bedrijfsvoertuigen te bestellen en geniet zo van de meest voordelige fiscale tarieven. Voor de voertuigen die vandaag al rondrijden, blijven de huidige CO2-waarden immers van toepassing.
  • Indien uw voertuigen bijna einde contract zijn en ze hebben nog niet teveel kilometers, is het misschien een goed idee om het contract te verlengen.
  • Vraag zeker aan uw leasingmaatschappij wat voor u de beste oplossing is.

Zoals we in december van vorig jaar reeds schreven, heeft Minister van Financiën Johan Van Overtveldt een studie besteld om te zien welke overgangsmaatregelen nodig zijn op het vlak van de CO2-taksering.