Hoe PSA Peugeot Citroën tewerk is gegaan bij de berekening van het reële verbruik?

Copyright William Crozes @ Continental Produtions

Na de publicatie van het verbruik in reëel gebruik van 30 modellen van Peugeot, Citroën en DS, zijn de Groupe PSA, Transport & Environment, France Nature Environnement en Bureau Veritas hun engagement nagekomen om het testprotocol te publiceren.

Het protocol voor de berekening van het verbruik in reëel gebruik definieert de middelen (het vereiste materiaal) en de methodes (metingen en nabehandeling) die systematisch gebruikt worden voor de berekening van het reële gemiddelde verbruik van een gemiddelde klant. Dit protocol verloopt in drie stappen:

  • Selectie en controle van het voertuig
  • Werking van het voertuig en metingen
  • Nabehandeling van de meetresultaten

De metingen moeten worden uitgevoerd op de openbare weg in reële verkeersomstandigheden (gebruik van de airco, gewicht van de bagage en van de passagiers, hellingen, enz, …). Er mag geen gebruik worden gemaakt van beroepschauffeurs.

Ter gelegenheid van het salon Mondial de Paris, hebben Peugeot en Citroën hun websites vervolledigd met het verbruik in reëel gebruik van 10 bijkomende modellen, waaronder de nieuwe Peugeot 3008 en de nieuwe Citroën C3. Deze gegevens werden toegevoegd aan de reeds gepubliceerde gegevens van juli 2016.

Tegen eind 2016 zullen de resultaten van in totaal 50 metingen in de loop van 2016, beschikbaar zijn op de site van de drie merken. Op dat moment zal er ook een online simulator beschikbaar zijn, waarmee de consument het verbruik van zijn voertuig zal kunnen inschatten, in functie van de rijstijl en het gebruik.

De verschillende partners zullen in de loop van 2017 de metingen uitbreiden met de gegevens over de uitstoot van stikstofoxides (NOx), eveneens in reëel gebruik en volgens hetzelfde protocol.