Hoe reageren bestuurders en fleet managers op cash for car?

Afgelopen week kon u hier al de eerste resultaten lezen van een enquête die werd uitgevoerd door Indiville op vraag van Fleet Profile (met de steun van Renta, Febiac en Traxio). 480 bestuurders en 263 fleet managers namen deel aan deze online enquête die deze zomer werd afgenomen.

U kon hier reeds lezen wat de belangrijkste criteria zijn bij de keuze van de bedrijfswagen. Deze keer geven geven we u mee wat de bestuurders en fleet managers denken over het cash for car voorontwerp van wet dat op 29 september werd goedgekeurd door de ministerraad.

Ja of nee?

Voor 64% van de werknemers die op onze vragen antwoordden, is het antwoord: neen! 14% toont zich genegen tot het idee, maar zal met het gerecupereerde budget een andere auto kopen. Cash aanbieden in ruil voor een firmawagen in de hoop het aantal voertuigen op onze wegen te verminderen, lijkt dus verloren moeite…

Wie is er bereid zijn auto in te ruilen?

Verbazend genoeg zijn het de bedienden die een budget onder 400 euro hebben, die bereid zouden zijn om hun voertuig in te ruilen tegen cashgeld. Maar 35% van de geënquêteerden kan zich nog niet uitspreken over de vraag, wat alleen maar bewijst dat het om een stevig dilemma gaat.

 

In welke sector ?

Hier toont de publieke sector zich het meest toegankelijk, aangezien 53% van de werknemers uit de openbare diensten een ruil van hun wagen tegen cash zou zien zitten, tegen slechts 31% van de werknemers uit de privésector en 42% van de ondervraagden uit de non-profitsector.

 

Van de ene auto naar de andere …

Wanneer men werknemers, die bereid zijn om hun firmawagen in te ruilen tegen nettoloon, vraagt met welk vervoermiddel ze dan hun woon-werkverkeer zullen doen, antwoordt 52%… met de auto! 56% van hen zal met het cashbudget een nieuwe auto aanschaffen, 28% zal een tweedehandswagen kopen en slechts 17% zal een andere auto van het gezin gebruiken.

Het openbaar vervoer komt duidelijk op de tweede plaats, gevolgd door de fiets en het autodelen.

 

Wat als men kiest voor het mobiliteitsbudget …

Het voorstellen van een mobiliteitsbudget betekent uiteraard ook een gedragswijziging bij de werknemers.

Onder de bestuurders die zeggen dat ze klaar zijn om hun firmawagen in te ruilen voor bijkomend nettoloon, verkiezen zij die over een mobiliteitsbudget beschikken alternatieven als het openbaar vervoer, de fiets of de elektrische fiets om naar het werk te komen.

Terwijl zij die nog geen mobiliteitsbudget hebben nog altijd erg gehecht blijven aan hun auto.

 

Wat gaan de fleet managers doen?

Wanneer de fleet managers gevraagd wordt of ze denken klaar te zijn om de bedienden die opteren voor een ‘cash for car’-systeem daarbij te begeleiden, antwoordt het merendeel van hen bevestigend. Deze trend is duidelijker naarmate een bedrijf groter is. Het lijkt er eveneens op dat de bedrijven klaar zijn om hun aanbod op het vlak van tegen extra cash ‘in te ruilen’ extralegale voordelen uit te breiden.