Gaat dieselauto gat in de begroting dichtrijden?

benzinepompZoals wel meer het geval is bij budgetcontroles wordt er naar de auto gekeken voor extra inkomsten. Volgens de krant De Tijd overweegt de regering een verhoging van de accijnzen op zowel diesel als tabak om tenminste een deel van het begrotingstekort op te vullen. Hoeveel men daarmee wil binnenhalen, is nog niet bekend. In regeringskringen wordt alleen gezegd dat het niet om “een significante verhoging” zou gaan. Zoals gekend was dat begrotingstekort een week geleden nog een forse 3 miljard euro, maar op enkele dagen smolt dat weg tot 1,3 miljard … om vandaag weer tot 2,3 miljard euro te stijgen. Begrijpe wie begrijpen kan.

Hoe dan ook, er moet (veel) geld gevonden worden maar toch lijkt niet iedereen binnen de regering gewonnen voor quick wins zoals een verhoging van de accijnzen. Vooral Open VLD en N-VA dringen aan op structurele maatregelen, zoals het responsabiliseren van langdurig zieken. Ook een tweede indexsprong en een “sociaal gecorrigeerde BTW-verhoging” liggen op tafel. Die zouden samen 1 miljard moeten opleveren.

Wist u dat?

De Franse automobielclub Automobile Club Association, heeft onlangs een prijsvergelijking gemaakt van taksen op diesel in 28 landen van de EU. Op 1 januari bedroeg de prijs zonder belastingen 364,7 euro voor 1.000 liter in ons land, waarmee België op een mooie derde plaats stond. Maar na toevoeging van alle taksen en accijnzen staat België op een tiende plaats met 1003,70 euro voor dezelfde 1.000 liter. Als het gaat om de taksen op diesel haalt België moeiteloos de top vijf van de landen die deze brandstof het zwaarst belasten: +175%!

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine