Hyundai i20 Active: verrassende logica

_V3A3990_2-optimized

De nieuwe Hyundai i20 Active is een logische spin-off van de “gewone” i 20. Op zich niets wereldschokkends en aan de onderkant perfect aansluitend bij de rest van het SUV- en crossover gamma van de Koreaanse constructeur. Maar de belangrijkste nieuwigheid … die zit toch onder de motorkap.

De i20 Active is een avontuurlijke versie van de gewone i20. Op het eerste zicht lijkt het vooral een esthetische operatie. Voor- en achterbumpers met geïntegreerde bodemplaten, die een bijkomende bescherming bieden voor de occasionele uitstap op onverhard. Zowel vooraan als achteraan werden ronde mistlichten geïntegreerd en de achterspoiler zorgt voor een sportieve toets. Ook zijn kruin krijgt een avontuurlijk accent met een set zilverkleurige dakrails. Andere details die de i20 Active onderscheiden van de berline en coupé zijn de omgekeerde afwerking van het zeshoekige Hyundai radiatorrooster in  zwarte hoogglans met chroomranden, de zilverkleurige tankklep en de nieuw ontworpen 17 duims velgen. Maar het is niet alleen maar esthetische opsmuk. De ophanging van de i20 Active staat 2 cm hoger dan in de gewone i20 en de stoelen zijn ook wat hoger geplaatst.  Het interieur neemt het plaatsaanbod, comfort en kwaliteitsniveau van de vijfdeursberline over … maar opnieuw met hier en daar andere accenten:  metalen pedalen en een nieuw kleuraccent in Tangerine Orange. Eveneens  exclusief voor de i20 Active is de koetswerkkleur Morning Blue, een opvallende optie  voor wie een  markante  afwerking wenst.

Nieuwe 1-liter driecilinder

Kleine 1-liter driecilinder benzinemotoren zijn nu al enkele jaren in schwung. Als je er geen in je gamma hebt, ben je eigenlijk een beetje de nerd uit de klas. Want wie nog een grote cilinderinhoud nodig heeft om iets of wat deftig vermogen op te pompen, is stilaan een fossiel. De Koreaanse constructeur heeft er nu dus ook één in zijn gamma (1.0 T-GDI, dus met turbo) die in twee vermogensversies (100 en 120 pk) maar met hetzelfde koppel (172 Nm) wordt aangeboden in de i20 Active. In theorie verbruikt de 100 pk versie 4,8 l/100 km en stoot hij 110 g CO2/km uit en de 120 pk versie zou 5,1 l/100 km en 119 g CO2/km uitstoten. Het woord “zou” is hier cruciaal, want de 100 pk versie krijgt een vijfbak en de 120 pk een zesbak. Het zou ons dan ook niet verwonderen dat de krachtigste versie in de praktijk minder dorstig is dan zijn 100 pk broertje. Tijdens een eerste rij-impressie waren we trouwen meer gecharmeerd door de zesbak omwille van een betere spreiding van de verhoudingen.

Het driecilindertje toont zich een aangename verrassing: pittig maar ook voldoende homogeen. Geen “klim-eens-flink-in-de-toeren-piekvermogen” maar een soepele vermogensafgifte tussen de 3.200 en 5.000 t/min. Daarboven wordt de ervaring wat astmatisch, maar dat kan je ook verwachten met een dergelijke kleine krachtbron en dito turbo. Je kan in de i20 Active ook nog steeds kiezen voor de vertrouwde 1.4 CRDi dieselstoker met 90 pk. Die heeft wel meer koppel (240 Nm) maar tenzij je kilometervreterij moet afvinken in je verplaatsingsprofiel, vinden we dat stilaan een achterhaalde keuze. En jawel, dat is mee de verdienste van de nieuwe benzinemotor. Vergeet ook niet dat vanaf nu benzine ieder jaar wat goedkoper wordt en diesel duurder.

Basic is een nono

Hoeveel geld moet u op tafel leggen wanneer u met een i20 Active wil wegrijden uit de showroom? Tel 1.500 euro bij de prijs van een gewone i20 en je mag de sleutels afhalen aan de balie. Hyundai doet overigens niet aan basic met deze i20 Active maar stuurt je linea recta naar twee goed uitgeruste versies: € 18.499 voor de 1.0 T-GDI 100 pk in Pop-uitvoering (cruisecontrol, lederen stuur, parkeersensoren, verwarmde buitenspiegels, getinte ramen en aluminium pedalen) en € 22.599 voor de 120 pk in Joy-uitrustingsniveau (een automatische airco, lederen zetels, navigatie en keyless go worden aan de standaarduitrusting toegevoegd). Dieselrijders kunnen ook kiezen tussen beide uitvoeringen en betalen daar respectievelijk €19.799 en €23.199 voor.

Hoewel niet echt goedkoop, kunnen we daar wel vrede mee vinden. De i20 Active is comfortabeler afgeveerd dan de gewone versie, je zit hoger, het in- en uitstappen is gemakkelijker … en hij ziet er stoer/avontuurlijk uit. Maar wat ons toch het meest over de streep heeft getrokken is de leuke 3-cilinder. Hoe meer Hyundai deze krachtbron in zijn kleine modellen lepelt, hoe liever!

Plus

  • complete uitrusting
  • driecilinder benzinemotor
  • leuke semi-avontuurlijke look

Min

  • voor die prijs zijn er alternatieven bij de concurrentie
  • waarom geen basisversie?

 

#Auto #Business Driver #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine