Hyundai ix35 Fuel Cell: Waterstof tot nadenken

1

Over brandstofceltechnologie en waterstof is ondertussen al zoveel geschreven dat het stilaan een eeuwige belofte lijkt. Maar zie, plots valt dan toch die uitnodiging van Hyundai in de mailbox met de vraag: wil u rijden met de ix35 Fuel Cell? Op de een of andere manier klonk het als “Wil u nu al rijden met de toekomst?” Een volmondig ja dus!

Al in 2000 kwamen de Koreanen op de proppen met de Santa Fe FCEV en ondertussen hebben ze de brandstofceltechnologie steeds verder verfijnd in hun eigen onderzoekscentrum in Korea. Massaproductie was er tot nog toe niet bij, wel werd de meest recente versie van de technologie telkens in een bestaand model geïmplementeerd en als prototype voorgesteld. In 2005 was dat de Tucson. Het grote verschil: nu is het Hyundai menens met de serieproductie van de ix35 Fuel Cell.  Grote getallen moet u zich daar nog niet bij voorstellen. In een eerste fase wil men er 1.000 van bouwen, die zijn vooral bestemd voor gemeentelijke instanties en vloten van bedrijven. Kwestie van aan de buitenwacht duidelijk te maken dat hun technologie marktrijp is.

Bijna 600 km autonomie

Wat heeft deze ix35 Fuel Cell dat zijn prototype voorganger niet had? Met 136 pk aan vermogen is hij krachtiger dan de Tucson (109 pk) maar veel belangrijker: het rijbereik steeg met 50% en de brandstofefficiëntie met meer dan 15%. De elektromotor laat een top toe van 160 km/u. De acceleratie van 0 tot 100 km/u is niet meteen verschroeiend te noemen. Een beetje een teleurstelling zelfs. Vooral omdat we weten dat elektrische motoren meteen hun volle koppel vrijgeven, en die typische “push” is hier maar een klein zetje. Maar de ix35 Fuel Cell heeft wel andere troeven: geen laadpaalstress. Twee waterstofreservoirs met een totale capaciteit van 5,64 kg garanderen een totaal rijbereik van 597 km. En starten bij 30 graden onder nul vormt geen enkel probleem meer, iets waar ze leergeld voor betaald hebben bij de prototypes. Nog een voordeel: geen uren laden maar een tankbeurt van drie minuten. A rato van ongeveer 10 euro per kg, kom je per tankbeurt dus uit bij een 50 euro. Samen met de prijs van 55.000 euro moet je deze ix35 Fuel Cell dus niet meteen aanschaffen voor het enorme financiële voordeel, ook al zijn er een hele rist fiscale voordelen. Anderzijds tel je voor een Tesla Model S al snel 84.000 euro neer en die moet zo lang laden dat je ondertussen de verzamelde werken van Dostojevski twee keer van voor naar achter kan lezen.

Overtuigend?

Van de rijervaring zelf hadden we iets meer verwacht, de 136 pk vinden wel zeer geleidelijk hun weg richting asfalt. Maar als we de optelsom maken, is deze ix35 Fuel Cell best wel een belangrijke mijlpaal. Je kan nu eindelijk full electric grote afstanden afleggen … en tanken duurt maar drie minuten. In een wereld van SUV plug-in hybrides met zwaar overgewicht die zonder laadkabel worden afgeleverd is dat een wissel op de toekomst die we alleen maar als eerlijker kunnen omschrijven. Want een vergroening van het wagenpark is nog veel te veel windowdressing met verbruikscijfers die kant noch wal raken en ook op het vlak van uitstoot ronduit leugenachtig zijn. Bij de ix35 Fuel Cell komt er alleen water uit de uitlaat dat u zelfs kan consumeren. Iets wat ik u bij een hybride alleen maar ten stelligste kan afraden.

 

Plus

  • Autonomie van bijna 600 km
  • Nuluitstoot (alleen water)
  • Tanken duurt maar 3 minuten

 

Min

  • Stevige prijs
  • Motor voelt weinig krachtig aan
  • Slechts één publiek laadstation (in Zaventem)

 

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine