Hyundai Santa Fe: premiumgevoel

_V3A7300_3-optimized

Drie jaar na de introductie van de derde modelgeneratie krijgt de stamvader van Hyundai’s SUV-familie een upgrade. Geen spectaculaire wijzigingen maar dat extra tikkeltje comfort en verfijning geven hem wel meer cachet.

Zetten we deze nieuwe Santa Fe naast zijn voorganger, dan zien we in de eerste plaats meer verfijning. Het blijft een flinke knaap qua afmetingen maar zijn profiel oogt scherper, alsof hij in het krachthonk bezig geweest is en zijn spieren nu meer gedefinieerd zijn. Er werd gesleuteld aan de lichtblokken en bumpers met nieuwe ontwerpen en andere ledtekeningen. Aan de binnenzijde zijn er retouches aan het instrumtentencluster, de middenconsole en het navigatiesysteem. Voorts gebruikt Hyundai nieuwe materialen en kleuren die het premiumgevoel nog moeten verhogen. De Santa Fe doet er nog een schepje bovenop met zijn nieuwe infotainmentsysteem: digitale radio (DAB), Infinity Premium Sound en de recentste audiotechnologie._V3A7465-optimized

Veiligheid

Hyundai mikt met zijn Santa Fe op het premiumsegment en doet er alles aan om daar niet uit de toon te vallen. Daarom krijgt ook de veiligheidsuitrusting een upgrade met Autonomous Emergency Braking en de nieuwe Smart Cruise Control die automatisch afstand houdt met de voorligger. De actieve veiligheid wordt voorts verzekerd door de dodehoekassistent (Blind Spot Detection – BSD) en door het Rear-Cross Traffic Alert (RCTA), dat aanrijdingen met dwarsend verkeer tijdens het achterwaarts verlaten van een parkeerplek helpt vermijden. Tot slot zijn er nog de grootlichtassistent en de innoverende Around View Monitor, die de bestuurder meer vertrouwen schenkt tijdens het manoeuvreren.

Zuiniger

Bij een midlife-upgrade horen natuurlijk ook geëvolueerde motoren: die werden grondig onder handen genomen met het oog op de Euro 6-norm. Tegelijk werd ook het start-stopsysteem (ISG) veralgemeend om het verbruik en de CO2-uitstoot verder te drukken. Topper in het aanbod is de 2.2 CRDi Blue Drive, goed voor 200 pk (+3 pk) en 440 Nm aan koppel. Daar staat een normverbruik en een CO2-uitstoot van 5,7 l/100 km en 149 g/km tegenover. Als alternatief kan de klant kiezen voor de 2.0 CRDi van 150 pk, die naar keuze de vier of enkel de voorwielen aandrijft via een handgeschakelde zesbak.

_V3A7270_3-optimizedWe kregen de kans om de nieuwe Santa Fe kort uit te proberen. Net zoals je dat mag verwachten van een milde upgrade is er geen spectaculair verschil met de vorige. Supercomfortabel en soeverein op de weg, maar niet de meest dynamische qua weggedrag. Daarvoor moet je bij zijn kleinere broer de Tucson zijn. Hyundai is tot nader order geen premiummerk maar in deze Santa Fe heb je alvast een premiumgevoel en dat aan zeer competitieve prijzen, namelijk vanaf €41.849. Daarvoor krijg je een standaarduitrusting waar je bij de Duitse premiummerken alleen maar van kan dromen …

Plus

  • Geen premiummerk maar wel premiumgevoel
  • Indrukwekkende veiligheidsuitrusting
  • Hoog comfortniveau

Min

  • Weggedrag niet het meest dynamische
  • Normverbruik lijkt optimistisch