Hyundai wil een laadpaal in iedere concessie

hyundai-laadpaal

Hyundai Belux start met de uitrol van een netwerk van publieke laadpalen en doet dat in samenwerking met de leverancier van groene stroom Eneco. Hyundai Belgium mikt op een uitgebreid netwerk van minstens 85 laadpalen waar groene stroom beschikbaar zal zijn. De Koreaanse autoconstructeur ondersteunt daarmee zijn nieuwe model de Ioniq. Daar bestaat nu al een full-electric en een hybride versie van, volgend jaar komt de derde variant op de markt: een plug-in hybride. Hyundai zal de komende jaren trouwens verder inzetten op alternatieve technologie. Het ziet de investering in laadpalen dan ook als een wissel op de toekomst.

Het automobiellandschap zit in een belangrijke transitiefase waarbij alternatieve aandrijvingen steeds aan belang winnen. In die context is de elektrische wagen aan een zichtbare opmars bezig, al is er nog werk aan de winkel op het vlak van de infrastructuur. Studies wijzen uit dat er tegen 2020 zo’n 12.000 laadpalen nodig zijn in België, om de omslag te maken naar elektrisch rijden. De Vlaamse regering heeft alvast aangegeven dat er tegen 2020 minstens 5.000 publieke laadpalen moeten komen.

86 laadpalen in Belux

Hyundai zal minstens 85 laadpalen installeren binnen haar uitgebreide Belux-dealernetwerk. Hyundai Belux koos daarbij voor een duurzame energie-partner: Eneco.

Olivier Sermeus, Managing Director van Hyundai Belux onderstreept die keuze: “Voor Hyundai is het belangrijk om consistent te zijn in onze ambitie om de ecologische voetafdruk van onze klanten te reduceren. Enkel een voertuig leveren dat geen schadelijke uitstoot heeft, is in dat opzicht niet voldoende. Daarom hebben we bewust gekozen voor Eneco als partner voor de installatie van een netwerk van publieke laadpalen. De klant die zijn wagen aan een Hyundai-laadpaal oplaadt, mag gerust zijn; voor elke kWh die geladen wordt, produceert Eneco evenveel groene stroom.”

Tommelein is ambitieus

dsc_0386-w800-h600De eerste publieke laadpaal werd op 17 oktober officieel ingehuldigd aan het Hyundai verdeelpunt in Brugge. De inhuldiging gebeurde door de Vlaamse Viceminister President en Minister van Energie Bart Tommelein. De Minister heeft zijn steun voor elektrisch rijden nooit onder stoelen of banken gestoken. In zijn speech benadrukte hij nogmaals dat de omslag naar elektrisch rijden essentieel is om de ecologische voetafdruk van ons wagenpark te doen dalen. “We staan voor ongeziene inspanningen, we moeten afstappen van voertuigen op fossiele brandstoffen en de omslag maken naar milieuvriendelijke alternatieven. Met de Vlaamse overheid stimuleren we zero emissie voertuigen. Wie zo’n voertuig aankoopt kan een bonus tot 5.000 euro krijgen. Vanaf 2017 zakken de premies wel geleidelijk. De technologie staat niet stil, de vraag wordt steeds groter, de prijzen zullen zakken. We hoeden ons voor oversubsidiëring. Het is zoals een kind leren fietsen: eerst moet je het volledig ondersteunen, maar beetje bij beetje moet je het loslaten. Naast de zero emissie premies, ondersteunen we elektrisch rijden ook door ervoor te zorgen dat iedereen zijn of haar auto overal kan opladen. We hebben daarvoor een spreidingsplan ontwikkeld voor 2.500 extra laadpalen tegen 2020, minstens één in elke gemeente.”

Eneco kiest al langer voor groene stroom

enecoEneco staat er al langer om bekend dat het groene stroom levert, maar Eneco zorgt ook voor een handige oplossing in de vorm van een universele laadkaart.

“We zijn als Eneco enorm fier om een merk als Hyundai te begeleiden in het proces van verduurzaming”, zegt Christophe Degrez, CEO van Eneco België. “Het is belangrijk dat er zoveel mogelijk laadinfrastructuur komt met een eenvoudige en transparante manier van laden. Met de elektrische ‘oplaadkaart’ van Eneco kan u in de Benelux overal zorgeloos uw wagen opladen met 100% duurzame Belgische stroom.”