In welk Europees land is de TCO van een auto het hoogst?

Smiling female driver

Binnen Europa is autorijden het duurst in Nederland. Gemiddeld geven Nederlandse automobilisten maandelijks tussen € 600 en € 800 uit aan hun auto, afhankelijk van hun brandstofkeuze. In Duitsland en Tsjechië ligt dit maandbedrag aanzienlijk lager, vooral voor dieselauto’s. Het verschil in de kosten van een dieselauto kan binnen Europa oplopen tot € 350 per maand. Dat en meer blijkt uit de LeasePlan CarCost Index, een recente studie naar de eigendoms- en gebruikskosten van de auto in elf Europese landen.

België in de buik van het peloton

Het is voor het eerst dat alle kostenelementen van een auto op internationaal niveau zo gedetailleerd in kaart zijn gebracht met deze indexmethodologie. LeasePlan putte voor de CarCost Index uit haar kennis en ervaring van haar eigen wagenpark, dat uit verschillende automerken bestaat. Uit het onderzoek blijkt dat een benzineauto in Nederland gemiddeld € 660 per maand kost; een dieselauto € 805. In Duitsland liggen de maandlasten gemiddeld tussen € 418 (benzine) en € 454 (diesel). Dat is vergelijkbaar met een land als Tsjechië (€ 406 (b); € 455 (d)). Verder is autorijden een stuk duurder in het Verenigd Koninkrijk (€ 600 (b)/€ 630 (d)) en in Zweden (€ 582 (b)/€ 576 (d)). Het gemiddelde maandbedrag in België ligt ertussenin en een dieselauto is in vergelijking met andere landen zelfs goedkoper: € 584 voor een benzineauto en € 549 voor een dieselauto.

De totale kostenelementen van een auto

De jaarlijkse LeasePlan CarCost Index is een overzicht van de totale kostenelementen van een auto in het C-segment (20.000 km/jr, op basis van drie jaar). In de analyse werd onder meer rekening gehouden met de aanschafprijs, afschrijving, verzekering, kosten voor reparatie en onderhoud, belastingen en brandstofkosten. Automobilisten blijken relatief weinig invloed te hebben op de totale kosten, aangezien 70% van de totale kosten vaste kosten zijn, zoals onderhoudskosten en belastingen. Afschrijving vormt de grootste vaste kost (36%).

Sven-Torsten Huster, Chief Operating Officer van LeasePlan: ‘Er wordt vaak gezegd dat bepaalde Europese landen duurder zijn voor automobilisten dan andere. Echter, onderzoek dat die vermoedens bevestigt, ontbrak vooralsnog. Om Europese markten met elkaar te kunnen vergelijken moet je de markten goed kennen en inzicht hebben in onder meer verschillen in regelgeving. De totale kosten tegen elkaar afzetten gaat verder dan het vergelijken van alleen de aanschafprijs en het belastingtarief. Daarom adviseren wij automobilisten ook altijd om naar het totaalplaatje te kijken wanneer ze een auto willen kopen of leasen, of die nu tweedehands is of nieuw.’

De impact van hoge belastingen op brandstofkosten

Binnen Europa zijn de brandstofkosten het hoogst in Italië. Dat komt vooral door het hoge btw-tarief dat er werd ingesteld als gevolg van de economische crisis. Zwitserland is de grootste uitschieter als het gaat om dieselauto’s. De Zwitserse regering heft al jaren aanvullende belastingen op deze brandstofsoort vanwege de hogere uitstoot van NOx en fijnstof. In België en Nederland ligt de prijs van een liter diesel juist significant lager dan de prijs van een liter benzine, respectievelijk 13% en 18%. Johan Portier, Managing Director LeasePlan Belgium: ‘Er zijn meer en meer bedrijven die kiezen voor alternatieven voor diesel zoals hybride, benzine en zelfs elektrisch gedreven wagens. Er is dus langzaam maar duidelijk een trend aan de gang.’

LP Index

 

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine